Socialdemokraterna presenterar idag sin ”skuggvårbudget”. Löften på rad ställs ut. För att bara nämna några så lovar nu Mona Sahlin och Tomas Östros 100 000 nya jobb, man lovar 15 miljarder till offentlig sektor och man lovar överskott i statens finanser. Varför lovar inte sossarna mer när de ändå är i farten. Omfattningen av de ofinansierade löftena överträffar det mesta jag sett i politiken. Jag vill bara påminna om av Fredrik Reinfeldt sa för ett par dagar sedan om att sossarna ställer ut löften på över 100 miljarder och finansierar det med 100 miljoner. Idag bekräftas den oansvariga politik (s) bedriver återigen.
Vem får betala för sossarnas överbudspolitik? Om nu sossarna menar allvar med att ha överskott i statens finanser så måste staten öka intäkterna med minst 200 miljarder, ska de dessutom införliva övriga löften så är det än mer. Alliansregeringen har sänkt skatterna med 80 miljarder, huvuddelen av de skattesänkningarna har socialdemokraterna också gått med på. Det är ett hyckleri utan dess lika att påstå att dessa skattesänkningar är ofinansierade och att dessutom försöka måla upp en bild av att man inte accepterat dessa skattesänkningar. Det sossarna nu försöker göra är att äta kakan samtidigt som man har den kvar.
Om nu socialdemokraterna håller fast vid den politik de målar upp i dagens DN debatt så väntar den största skattechocken någonsin i vårt land. Det är en politik som går tvärtemot vad alla andra länder och regeringar gör. Omfattningen av de utlovade skattehöjningarna i dagens DN debatt från Mona Sahlin och Tomas Östros är så stora att ingen kommer att komma undan. Hårdast kommer låg- och medelinkomsttagarna drabbas. Så alla de sjuksköterskor, förskolelärare och andra vanliga arbetare kommer att blir av med den tusenlapp i månaden vi sänkt skatten med. Dessutom kommer skattechocken bli än högre än denna tusenlapp. Det är i grunden en mycket orättvis politik. Att brandbeskatta de som har de sämst är oacceptabelt. Jag tror inte medborgarna kommer att jubla över att få betala flera tusen mer i månaden i skatt bara för att finansiera sossarnas överbudspolitik.
Oenigheten i oppositionen är också tydlig och bekräftar återigen de bekymmer de tre partierna har att få ihop ett regeringsdugligt alternativ till alliansen.
Bloggar: Krohniskt






37 kommentarer
april 29, 2009 kl 9:20
hej! Du har helt rätt angående (S) och skattechocken, helt obegripligt att de kör på som en LP-skiva som hakat upp sig.
Jag tror inte folk kommer jubla över en skattehöjning men acceptera den T ex i Göteborg skall (S)+(MP) höja skatten med 25 öre. Givetvis bara tillfälligt…
Folk som intervjuvades i TV sa att de betalar mer för att det behövs och vi litar på våra politker…
Jag fattar inte hur godtrogna folk är…
april 29, 2009 kl 9:21
Jag antar att du är medveten om att den borgliga politiken som bedrivs på riksnivå, antagligen kommer betyda skattehöjningar på kommunal nivå.
Genom att öka kommunernas utgifter för socialbidrag och minska deras inkomster (sämre a-kassa etc) och inte kompensera dessa med stadsstöd så kommer flertalet kommuner antagligen tvingas till skattehöjningar.
Hyckleri är då att klaga på att socialdemokraterna tar ansvar och höjer skatten på riksnivå när det borgliga vanstyret ändå leder till höjda skatter men då på kommunal nivå.
april 29, 2009 kl 9:30
Hoppas inte för mycket på sånadär mailkampanjer och vad det nu är. Maktens herrar kan lugnt ignorera dem. De har klart för sig att den internetaktiva medelklassen skäller nog så högljutt, men bitas kan den inte.
Sedan gäller det att vara mycket vaken för politikens tvära kantringar. Det vi nu ser är hur Alliansregeringen mycket plötsligt framträder som det nakna tyranniets huvudkraft. Den sargade socialdemokratin börjar, rörigt och yrvaket, visa livstecken och gryende medvetenhet om hotet mot vår frihet och vår demokrati.
Med tanke på den ekonomiska krisen har medelklassen allt skäl till oro och pessimism. Det välstånd som finns räcker nu bara till de verkligt rika, som vill kompensera sig för storförluster på aktiemarknaden. Medelklassen har att se fram emot en omfattande proletarisering. Vi kastas en efter en ut i otrygghet och misär. Den gradvisa destruktionen av internet är monopolkapitalets metod för att lamslå medelklassen, med dess för Makten hotfulla grepp om nymedia.
För att vinna verklig kraft måste frihetsrörelsen alliera sig med den folkliga sociala rörelsen till försvar för välfärdssamhället. Det är av vitalt intresse för oss allihop med tanke på vår nya otrygghet. Vi måste göra oss av med vår naivitet och våra illusioner och börja kämpa på allvar, annars är det kört för oss. Och kom ihåg: att enbart sitta på internet och väsnas räcker inte långt.
Det gäller nu att sätta till alla klutar för bringa åstad ett opinionsras för våra tyranniska regeringspartier.
Samt att på allvar resa den radikala parollen:
SVERIGE UT UR EU.
Så ett par avslutande ord till alla fega wordpressbloggare m fl.
Bloggare med granskningsfunktion påslagen förtjänar ingen som helst respekt. Bloggarens avsikt är nämligen inte alls att stoppa fulinlägg – utan att censurera åsikter han inte gillar. DET HAR MAN JU SETT.
Det gäller sedan, och framför allt, att se över sin egen småaktighet. Samtliga system utom Blogger filtrerar bort mig, vilket ju är enbart löjligt, som vi ser. Vem är egentligen er huvudfiende: TYRANNIET – eller vidriga vidriga vidriga lilla trollet jag?
- Peter Ingestad, Solna
april 29, 2009 kl 10:43
[...] har borgliga bloggare inte varit sena med att hitta något som de kan kritisera i denna socialdemokratiska [...]
april 29, 2009 kl 12:25
Christian, jag tror inte folk går på detta.
Viktor, fast problemet för (s) är ju att de gått med på de skattesänkningar de nu kritiserar, hur ska de ha det?
april 29, 2009 kl 12:42
Detta är samma politik som under den globala högkonjunkturen 2002-2006 skapade massarbetslöshet och ett utanförskap på över en miljon människor i Sverige. Det är sjukt arrogant av sossarna att försöka sälja denna politik igen.
Symboliken med ICA:s omförpackade köttfärs är slående!
april 29, 2009 kl 12:52
Jaha, och hur mycket tvingas alliansregeringen låna för att bland mycket annat finansiera sin AMS-politik efter genomförda skattesänkningar?
Förresten, varför tjatar ni borgare alltid om att sossarna ”gått med på” skattesänkningarna? Sedan när regerar alliansen med stöd av socialdemokraterna? Jag trodde ni var en majoritetsregering.
april 29, 2009 kl 13:15
Dingo, ha ha, en strålande beskrivning!
april 29, 2009 kl 13:16
Jens O, ja varför tjatar vi om att sossarna gått med på större delen av skattesänkningar. Jo därför att det har haft med dem i sina skuggbudgetar. Man kan inte säga både ja och nej till skattesänkningar samtidigt.
april 29, 2009 kl 13:28
[...] om detta: Gulan Avci, Magnus Andersson, Kent Persson, Carl Grufman och Patrik [...]
april 29, 2009 kl 13:30
Skönt med en skattechock. Håller alliansens vänner borta från våra pengar. Tråkigt för den vars samvete borde vara mörkt. Bra för barnen, de gamla och de som länge nog serverats fördomar och vetenskapsförakt. Bra även för kvinnorna och de ensamstående. Bra för musikundervisningen och lärare. Bra för dig och Bra för mig helt enkelt.
april 29, 2009 kl 13:32
Jobbigt att ha ett samvete…eler hur? (Det är billigare att hålla sig med två älskarinnor och en extra lägenhet)
april 29, 2009 kl 13:34
Robert, som kan man ju förenkla det hela om man tror att skattehöjningar är lösningen. Jag tror inte det och jag är rätt övertygad om att många håller med oss i alliansen. När sossarna redogör för hur stor skattechocken blir så kommer det inte vara lika roligt längre, heller hur.
april 29, 2009 kl 13:57
En skattesänkning för löntagaren el. småföretagaren betyder i praktiken inget annat än;
1. sänkt lön. Varför skulle arbetsgivare i längden betala mer än nödvändigt för individen(=varan arbetselement)?
2. Förändrad konsumtion. Nu när vi står mitt i en finanskris samt en miljökris så väljer regeringen i praktiken att finansiera lyxkonsumtion. Dvs vi konsumerar mindre vård, utbildning, infrastruktur, miljöteknink osv och all form av arbete som skapar en kultur där individen och samhällets välmående står i centrum. Ett samhälle där var och en fritt och i frihet väljer den väg han/hon vill gå. (forskning visar att det finns belägg för att ett samhälle som tryggar är ett samhälle som utvecklas och blir välmående. se på Sverige! Vi ligger i täten…
Naturligvis så är det så att Vi inte är skonade från problem. Och de största problemen vi ser idag beror främst på den moraliska och kulturella misär som alliansen sprider omkring sig. En stat utan samvete vill man ju inte hamna under. Skatta på bara. Det drabbar inte mig. Min lön är ganska medel. (tänk då vad glada de som tjänar minst kommer att bli när de med hjälp av kanske en höjning av barnbidraget kan köpa något litet extra till barnen). JA. jag menar det. Mera skatt på den som snor åt sig mest är bara bra för min hälsa ….och din hälsa.
april 29, 2009 kl 14:01
leksaksaffären och korvgubben kommer också må bättre med en höjning av barnbidragen. j..så glömde jag. Korvgubbens barn också.
april 29, 2009 kl 14:35
Låt mig förtydliga. När jag skriver ”fritt” så menar jag att varje barn som växer upp i vårt land ska ha rätten att slippa de livets plågor som så hårt skadar själen. Fattigdomen är en mkt god jordmån för våldet att växa i. Barnen ska även utan skam kunna blicka in i framtiden och se att det trots allt fanns en väg att ta.(den stod öppen i form av t.ex komvux)Och detta du…det tror jag ordnas bättre av oss själva än av klåfingriga spekulationskapitalister. Dvs sådana som varken skapar arbete eller framtid el något annat än en större och större hunger efter mer och mera pengar(de värderingar aliansen sprider och som skapar kaos i fattigmanshjärnan(=jag är inte värd något)). Som skuldsätter hela länder och får folk att tro att det är rimligt att betala av ett huslån på 40 år!(Vansinne. Min far köpte hus efter att ha arbetat 1 år) De själva lever bakom murar och dikterar tanken för oss. Att arbeta är att tjäna sig själv och andra. Inte att stjäla.(vi blev nyss gängrånade av kostymer)
april 29, 2009 kl 15:22
Sänkt skatt är verkligen inte bra för hälsan gott folk. D finns en del fina berättelser om pigor som gifter sig med krösus. D finns också en handfull sanna sagor om mannen som inte hade ett öre och sedan segrade över hela världen(inkl skattemyndigheterna). Det finns också fint folk, en möjlighet att se bortom dessa barnsligheter och moget erkänna sin egen mänsklighet(jag liknar dig, inte ett lejon) och inse att jag blir till genom att spegla mig i dig. I vår gemensamma verklighet och som egna individer) Fastna inte inte i drömmerier om utopia..det leder fel varje gång. Reinfeldt är brutalt på väg mot utopia i rasande fart.
april 29, 2009 kl 20:10
Kenet ”fast problemet för (s) är ju att de gått med på de skattesänkningar de nu kritiserar, hur ska de ha det?”
Jag ser inget problem med detta. Finansieringen av skattesänkningarna byggde ju på att konjunkturen skulle utvecklas så som man förutsåg, det vill säga i stort positivt. Då gick det att få ihop ekvationen. När vi nu ser att ekonomin går åt ett helt annat håll är det väll också en god idé att ifrågasätta skattesänkningarna vars finansiering nu inte längre kan säkras. Och att kritisera de som vill ha dem kvar och gå vidare med ytterligare sänkningar utan finansiering.
april 29, 2009 kl 22:35
Men Kent, om du släpper lite präktighet för en stund och fokuserar på sakfrågan och de konsekvenser som er politik medför.
Pga av er skattepolitik och ansvarslöshet med de statliga finanserna ser vi redan nu att den offentliga sektorn lider av den jobbkris som ni skapat. I er vårbudget skjuter ni inte till några som helst resurser för den offentliga sektorn förrän 2010, detta trots att kommunerna enligt lag måste ta tillbaka det man kommer gå back under 2009 inom tre år, hur ska det vara möjligt för kommunerna att klara det kravet i fall ni inte vill skjuta till de pengar som krävs?
30% av de skattesänkningar ni har genomfört under innevarande mandatperiod är för höginkomsttagare, det kan låta lite men räknar vi kronor så hamnar dessa skattsänkningar på dubbelt så mycket än skattsänkningar för medel -och låginkomsttagare.
Standarden för svensk sjukvård sjunker lika fort som kronans värde, det krävs tunga investeringar för att bromsa upp devalveringen av svensk sjukvård, privatiseringar är definitivt inte svaret för att rädda offentlig sektor, så vad föreslår du och dina kompisar i regeringen?
april 30, 2009 kl 0:58
Viktor Tullgren, är Du medveten om att BARA det senaste utspelet skulle kosta ALLA i arbetsför ålder, givet att alla skulle ha eller få arbete, som minst 7.800 kr i högre skatt! Om vi skall fördela kostnaden på de som har arbete, blir kostnaden nästan dubbelt så hög. Som minst. Se min blogg.
april 30, 2009 kl 6:37
Lappalainen, du är ganska själv om att ha uppfattningen att krisen beror på alliansens politik. Krisen är global och än så länge har sverige klarat sig förhållandvis bra. Detta tackvare att regeringen varit ansvarsfull.
Tittar vi på statliga underskott så kommer sverige de närmsta åren ligga på ca 3% i underskott. Snittet i EU länderna är 6%, England har 10% och USA 12% i underskott i statens finanser. Alla dessa underskott ska betalas tillbaka, det är ingen lösning att köra sveriges ekonomi i botten. Konsekvensen av (s) poliitiken skulle tyvärr bli det.
april 30, 2009 kl 9:20
Kent, finanskrisen är global men jobbkrisen i Sverige beror på regeringens passivitet och brist på ledarskap.
Låt oss bara titta på ungdomsarbetslösheten som ligger mellan 25-30 % (beronde på vilken staistik du väljer att luta dig emot), det är den näst högsta i hela EU, det kan man inte skylla på den globala finanskrisen utan endast på din regerings passivitet.
Låt oss ta Frankrike som exempel, eftersom de har en stor bilindustri, så libilindustrin, ligger de statliga underskottet bra mycket lägre en exemplvis Sverige. Det beror på det stimulanspaketet som Sarkozy lanserat för att just rädda bilindustrin. Hade Sverige gjort hade vi kunnat förhindra den massarbetslöshet vi nu upplever och som vi kommer bli lidande av de närmsta åren.
Vad gäller min uppfattning om att alliansen är ansvariga för jobbkrisen så räcker det med att läsa kommentarerna här på din blogg för att bevisa att det är en majoritet som håller samma linje som jag, alliansens passivitet är grunden till jobbkrisen.
april 30, 2009 kl 10:28
Kent. Du vill väl. Men du gör fel. Även för dig finns ett hjärta att finna. Var inte så rädd för den värld du hamnat i. Inte en enda -ism kvalificerar sig som mänsklighetens frälsare. Det man får göra är helt enkelt att bygga ett försvar mot de partikulära individualla överdrifter som är frukten av fördom och okunskap.Överdrifter som skadar vår mänsklighet och som visar sig i en brutal verklighet. I form av okunskap, självplågeri, förnedring av andra osv..ja, allt det som ingår i ett självdestruktivt beteende.
Tänk framåt, positivt, färgglatt istället! Vi är djur som har den enastående förmågan att forma kulturer, språk, medicin, architektur, musik, luftballonger osv. M.a.o Vi har valmöjligheter. Vi kan tänka nytt. Varför begränsa detta val till en fråga om vinst? Finns det verkligen inget annat sätt att göra dig lycklig?
april 30, 2009 kl 14:55
Lappalainen: Vänligen kolla upp ungdomsarbetslösheten innan hösten 2006. Återkom med besked: Var det bättre eller sämre än efter valet?
april 30, 2009 kl 17:46
DU Lappalainen. Inte har Du många siffror rätt varken när det gäller ungdomsarbetslösheten före 06 jämfört med nu eller när det gäller arbetslösheten och vuxendagis för arbetslösa över 50 år före 06 jämfört med nu heller.
MEN
Frågan är var Du fått den felaktig uppgiften att jobbkrisen är inhemsk från. Kommer ikväll att skriva ett blogginlägg just pga den falska uppgiften som LO och Socialdemokraterna enligt annons och flygblad skall försöka sprida i morgon.
Så här är det. Den ekonomiska finanskrisen som är global och inte inhemsk har som konsekvens fått hela världen att minska på inköp, beställningar o.s.v. Sverige är ett av de fem länder som är mest beroende av exportorder för att kunna upprätthålla sysselsättning.
När order inte kommer in från utlandet, OCH varor som produceras antingen har passerat bäst före datum eller kostar mer än vad kunder i Sverige är beredda att betala för likvärd eller ny teknik som gjort varan bättre från annat håll, SÅ FINNS DET INGEN MÖJLIGHET ATT HÅLLA FOLK SYSSELSATTA ATT PRODUCERA FÖR LAGER.
Jobbkrisen är så långt från Dina påståenden som tänkas kan. OBSERVERA OCKSÅ att ända fram till årsskiftet var det fler personer i sysselsättning, OCH färre arbetslösa ÄN före Alliansen tillträdde.
april 30, 2009 kl 18:48
norah4You;
Vad sägs om att bemöta min sk. felaktiga statistik med det du kallar sanningen, inte en siffra bidrar du med, inte heller med någon källa till dina uppgifter. Återkom när du har något att komma med.
april 30, 2009 kl 19:15
Det har jag gjort tidigare, men Du tycks ha glömt bort det. SCB har underbara tabeller som visar det jag talade nu och tidigare.
För att jobb skall kunna finnas, måste de betalas av något annat än en sedelpress. För varje jobb som skapas, så finns en kostnad, inte bara lönekostnad som inkluderar arbetsgivaravgifter, utan också en kostnad för att starta upp jobbet. Varje person som byter/får nytt jobb, kostar därför som MINST 400.000 kr/år. Normalkostnad för en nyanställning, oavsett om jobbet funnits tidigare eller är nyskapat, ligger första året på ÖVER 500.000 kr. I det ingår då även ansökningskostnader som arbetsgivaren har oavsett om arbetsgivaren är statlig, kommunal eller privat.
För att ett jobb skall kunna finnas så krävs både att pengar finns till detta OCH att efterfrågan av den vara eller tjänst som jobbet skall resultera i finns.
Att hålla företag, som inte klarar av att producera varor/tjänster till priser som företaget som minst behöver ha in för att gå runt, under armarna dvs att producera för lager om det är varor eller öka administrationen a la Parkinsons lag, är INGET som en stat har råd att göra. För så vitt inte staten är kommunistisk men då är det ändå bara frågan om tidsbegränsat antal år det går ‘ihop’
Att kräva att t.ex. lärare skall få arbeta kvar när elevantalet sjunker, det innebär bara utgifter för kommun och stat, inga vinster. Skolornas problem idag har INTE att göra med för lite vuxna på skolorna.
april 30, 2009 kl 19:53
Norah4you:
Bifoga gärna en länk till din källa, du tycks utgå från att man kan lita på ditt ord. Bifoga gärna källa till kostnaderna för att anställa.
Du frågar vem som ska finansiera jobben? För mig är det självklart vi behöver både offentlig och privatsektor, jag tror inte en sekund på de siffror som du bifogar. Naturligtvis ska inte allt finainsieras med skattemedel men det måste finnas buffert för att nyanställa inom kommun och landsting också när krisen vänder, vilket den kommer att göra, frågan är bara om hur regeringen tänker agera för att ta oss ur den så fort och smärtfritt som möjligt.
Elevantalet sjunker inte nu helt plötsligt, i så fall har de varit en sjunkande trend sedan länge, svårt att argumentera när du inte bifogar specifika fall. Att varsla inom kommun och landsting nu helt plötsligt och hävda att det handlar om sjunkande elevtal eller antalet sjuka inom vården är rent varken troligt eller särskillt realistiskt. Allting handlar om pengar, när det går sämre så finns det mindre arbete och de måste sparas in någonstans.
maj 1, 2009 kl 2:50
Fakta: från SCB genomsnittslön 2007 resp NUTEK Nutek beräkning
Arbetare 22.000 kr/månad, kollektivavtal -> årlig kostnad 376.695 kr
Arbetare 25.000 kr/månad, kollektivavtal -> -”- 428.044 kr
Tjänsteman 22.000/månad, kollektivavtal -> -”- 392.608 kr
Tjänsteman 25.000/månad, kollektivavtal -> -”- 446.126 kr
Enligt SCB var den genomsnittliga lönen i Sverige 2007 24.700 kr/månad. Den torde ligga över 26.000 kr idag. Till kostnaderna ovan tillkommer rekryteringskostnader som sällan går under 100.000 kr/ny anställd. I det senare ingår förarbeten (kravspec framtagning m.m.) inför annons, annonsering, urvalsanalys efter ansökningar kommit in, tid för intervjuer, läkarundersökning (i förekommande fall psykologundersökning), utbildning för resp. tjänst o.s.v.
Den senare punkten kan sticka iväg upp till 200.000 kr vilket är den ungefärliga kostnaden för att anställa och utbilda en spårvagnsförare. I aktuellt exempel där kostnad 400.000 kr/ny anställd använts är den kostnaden satt till 1/3 månadslön för den som under första månaderna finns som handledare och som inte kan fullgöra sitt eget jobb.
Ingen rektor kan tidigare än juni troligen inte förrän i augusti veta elevantalet som kommer att gå på skolan kommande läsår!
maj 1, 2009 kl 6:38
I vilken värld lever du om du tror att genomsnittslönen ligger på 26.000kr/ mån i Sverige?
År 2007 ökade lönerna i genomsnitt med 3,8
procent för arbetare och med 3,6 procent för tjänstemän. Det är första gången på tio år som lönerna ökade mer för arbetare än för tjänstemän. Lönegapet mellan arbetare och tjänstemän är dock alltjämt stort då medellönen för en arbetare nu är 20 400 kronor i månaden och för en tjänsteman 29 200 kronor, det vill säga 8 800 kronor, eller 43 procent, högre för en tjänsteman.
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/A9C8ECB14B30983AC1256E67004FB37F
Så hävdar du fortfarande att en medellön ligger över 26.000 eller menar du att majoriteten av alla som arbetar är tjänstemän?
Att anställa en man kostar ca 346.000 kronor med 20.000/mån och en kvinna med en medellön (jag utgår från rapporten ovan). Det är billigare att anställa en kvinna, hon kostar ca 300.000 per år med medellönen 17400, uträkning gjord med försäkring, socialaabgifter och kollektivavtal. Gör din egen uträkning här: http://www.nutek.se/sb/d/978/a/4999
Rektorerna behöver inte veta det heller, det har ingen som helst betydelse i det här fallet. Rektorerna har ansvar för verksamheten på skolan, inte antalet anställda eller antalet eller, de sköts via tjänstemän och politiker inom utbildningsförvaltningarna i kommunen.
maj 1, 2009 kl 8:59
Till Norah,
I sann liberal anda(pröva idéer mot varandra) och i sann uppysningsanda(det segrande förnuftet) föreslår jag att du läser nedan följande artikel.
Naturligtvis och som du säkert förstår är inte innehållet i texten poltiskt ofärgat. Men det kanske kan hjälpa dig att formulera ett försvar för vad det är du nu tror på. (jag får en känsla av att din tro förblindar, dvs du ser inte ens att du bekänner dig till en troslära). Försök att friskt reflektera över förhållandet mellan natur, individ och samhälle.(du kanske hellre vill använda termerna ”råvaror, arbetselement och…ja, existerar samhället överhuvudtaget för en dig och trosfränder? Om du inte ser ”samhället” el. ”social verklighet” så föreslår jag att du tar på dig skorna och går ut och går en smula. Du kan tunnelbaneturista kanske? Gå upp i varje station och upptäck individen!.)
http://approximationer.blogspot.com/2009/04/nationalnedfall.html
maj 1, 2009 kl 9:14
Nej Robert,
min ‘tro’ förblindar inte. Jag var förresten liberal och aktiv under 70-talet och en del av 90-talet. Utöver att jag är SO-lärare och även om jag nu har handikapp och inte kan arbeta, så är jag mer påläst i samhällskunskap än vad många är.
För övrigt Robert, så är det inte så att Ad Hominem är giltiga argument eller motargument. I sann icke Liberal anda, =vänsternissar, så använder Du Ad Hominem ‘argument’. Säger mer OM DIN tro än Du kan ana.
maj 1, 2009 kl 9:57
Även om jag kanske inte bekänner mig till någon -ism så är jag övertygad om vikten av att det finns individer som är beredda att gå samman för att försvara samhället(dvs dig och mig). Just idag är det fackföreningsrörelsen som får axla denna roll. Imorgon är det läkare utan gränser, amnesty, den lokala kulturföreningen, kyrkan, clowner utan gränser, miljörörelsen, Svenska freds, AA, NA, osv osv….Du kanske ser dessa rörelser som ett hinder för den ekonomiska utvecklingen. Kanske ser du det som en fördröjning av det paradis som komma skall?(Är man djupt troende så förväntar man sig väl sig ett paradis?) Jag får påminna dig om att det kommer att kosta oss löntagare och småföretagare åtmisntonde 35 000 000 000 000 kr att upprätthålla ”den självreglerande marknaden”. Utopin är kaputt. Vi blev gängrånade av ett gäng kostymer.
Vi arbetar, vi betalar, vi ställer upp, vi låter oss matas med piller, förnedringsTV och böcker med titeln ”10 tips som löser allt” el ”Äntligen lycklig!”. Med alliansregeringen får vi äntligen mindre lön, sänkt pension, sämre barnomsorg, färre bibliotek, sämre sjukförsälkring, dyrare mediciner, sämre sjukvård, mindre kulturverksamhet, färre utbildningsplatser, mer gratisjobb, ökad social spänning, mindre samhällsfred, mer vräkighet, mer pajkastning, större fängelser, mer trupp i krigshärjade områden, mindre kollektivtrafik, ökad korruption(som följd av den makt koncentrerat privat kapital faktiskt har), försenad miljötekniksutveckling, färre hyresrätter(och därför även mindre flexibilitet på arbetsmarknaden), mer fattigdom(och den mentala instängdhet som skapar radikala och missnöjda subkulturer som kan hota hela samhället), mer slavmentalitet(=mindre kreativitet som följd av att individer måste förhålla sig till sin lön och sin arbetsgivare allena), Ja…jag skulle kunna gå vidare och nämna klyvningen av ett samhälles verklighetsbild. dvs hur fundamentalt olika individuella livserfarenheter också formar olika verklighetsbild. Att vara välbärgad blir ett mentalt tillstånd, att vara arbetslös utan möjligheter till inkomst blir även det ett menatlt tillstånd. Använd förnuftet nu. Skadar vi någon annan så skadar vi även oss själva. Jag är orolig över att alliansregeringen kommer att skapa irreparabla sår på samhällskroppen(och därmed vissa individer i den) som kommer att ta lång tid att reparera.
Glad 1:a maj!
maj 1, 2009 kl 10:02
Du Robert,
i ett idealt samhälle där alla är lika skulle mycket kunna hända. Så har det aldrig varit och kommer aldrig att bli i verkligheten. Socialdemokraterna som Mona Sahlin och Wanja Lundby-Wedin samt han som bestämde har i alla tider efter Sträng och Erlanders tid kört efter devisen Mina Barn och Andras ungar.
Tänk om de i stället hade tagit bort all skatt för de som tjänar under 100.000 kr.
1 maj är aldrig glad för mig. Minns en vigsel med ett gyllene äppel som var rutet innuti!
maj 1, 2009 kl 10:40
Vem har sagt att jag vill ha ett samhälle där alla är lika? Är det i själva inte en projektion? Jag menar… vi håller nu på att forma ett samhälle där människor går omkring och är rädda för lita på sitt eget förstånd och lyda sitt eget samvete(du bl.a propagerar för full samvetsamputation(=varför ska jag bry mig om andra? Det vet jag att du i hjärtat inte menar…eller?).
Det jag menar är att vi bör sträva efter att ständigt försvara oss mot vilken än makt som hotar oss. Dvs dig och mig som individer. (Det spelar ingen roll om det är det privata kapitalet, en auktoritär stat, en sektledare el nyliberala fundamentalister som sitter som folkvalda).
Så..var inte orolig. Det handlar inte om ngn ”kommunistisk konspiration”. Det handlar bara om självförsvar.
Ledsen att du känner så inför 1:a Maj.
augusti 11, 2009 kl 1:45
[...] Posted on 2009/08/11 by Viktor Tullgren Det var inte så länge sedan som Reinfeldt, uppbackad av borgerliga bloggare och ledarskribenter, förklarade att Socialdemokraterna inte var seriösa utan lovade mer till alla [...]
september 9, 2009 kl 0:23
[...] kritik mot mer stöd till kommunerna och landstingen framför Kent Persson även 31/5, 20/5, 29/4, 16/4, 14/4, nå jag tror ni förstår vad jag [...]