#followfriday ger dig möjligheten att få nya bekantskaper i de socialamedierna

De socialamedierna växer i omfattning och därmed också i betydelse. Redan nu kan man konstatera att bloggar, twitter och facebook spelar roll i exempelvis politiska samtal och i opinionsbildning. Jag är övertygad om att dessa medier kommer spela än en större roll i kommande valrörelse, även om en del dissar bloggandet. Till och med det brittiska kungahuset finns nu på twitter.I den nyss genomförda EU-valrörelsen så var det uppskattningsvis 8% av väljarna som gjorde sina val enbart utifrån kunskap och dialog hämtat från internet. Piratpartiet skördade sina stora framgångar här, medans moderaterna lyckades rätt dåligt.

De socialamedierna kan ta en stund att lära sig. Jag kan inte påstå att jag kan det fullt ut, men jag håller på och lär mig. Det är inressant och det är givande. Nya bekantskaper kan snabbt stiftas och därmed kan nya diskussioner och nya kunskaper uppstå. Nätverkande har fått en ny form som är relativt enkel att lära sig, men tar tid att hålla igång.

#Followfriday är ett sådant exempel. Genom att på twitter tipsa om andra twitteranvändare så ges nya möjligheter till nya bekantskaper. Roligt och givande. Brit Stakston liknar det hela på sin blogg med att ta en fredagsöl, en rätt bra beskriving. Niclas Strandh skriver mer om det på sin blogg, klart läsvärt! Slumpnavigator skriver om twitter och socialamedier i allmänhet och är alltid läsvärd. The real mymlan kan man inte missa, en av de mest läsvärda! I bloggen ”Mina tankar, mina ord på vägen” kan ni också läsa om ämnet.

Det var några små tips på bloggar och personer som är spännande att följa i de socialamedierna. Givetvis finns det många fler och jag återkommer med fler tips här på min blogg och på twitter. Så häng med du också!

7 kommentarer

Filed under socialamedier

7 responses to “#followfriday ger dig möjligheten att få nya bekantskaper i de socialamedierna

  1. Pingback: #followfriday kan vara så bra | Niclas Strandh digitalPR

  2. Slumpnavigator :). Martin har nog inget att göra med ”slum” :)

  3. ha ha, ska ändra det, jag förstår inte varför det är så svårt, skriver alltid fel om Martins blogg… tack :)

  4. Tack Kent för ditt omnämnande av min boggpost, jag har också postat om det på min huvudblogg här:

    http://sporringsocialmedia.com/followfriday-a-concept-worth-doing/

    Där jag bloggar om Socialmedier, PR2.0, Personalbranding och kommunikation. Välkommen som min vän där!

  5. slumpnavigator

    Tack Niclas – och tack Kent för justering. Three strikes and then …. :)

Kommentera

