En underbar konsert och en underbar stund med ärligt engagemang

Förväntningarna inför U2´s konserter på Ullevi i Göteborg var enorma. Båda konserterna var utsålda på rekordkort tid och intresset megastort inför rockens giganter i Sverige var därmed rejält bekräftat. Jag hade förmånen att få se en av konsterna, fredagen. Visst hade jag gärna sett båda två, men jag är glad och lycklig över att få tag på biljetter till en av dagarna.

Enligt recensenterna var dock lördagens konsert bättre än fredagens. Kanske var det så, men jag tycker att fredagens konsert var en händelse utöver det vanliga och jag tycker de levde upp till förväntningarna.

För det första måste man konstatera att den gigantiska scenen de byggt upp var inte vara stor, den gav konserten ytterligare en dimension. Ljuset och på något sätt värmen den spred går inte att beskrivas, bara upplevas. När de stora strålkastarna riktas rakt upp i skyn så är känslan just att hela bygget är på väg upp i himlen. Däremot är jag fundersam på varför man bygger en rund scen, kallar turnén 360 grader och sedan inte ställer scenen mitt på arenan. Hade man gjort det är jag övertygad om att känslan blivit än bättre, större och omfattande. Nu känns det lite konstigt att scenens möjligheter inte utnyttjas till fullo.

Låtvalet kan man ha synpunkter på. Jag är ju nu ett gammalt U2 fan som hittat tillbaka efter några år till mitt favoritband. Senaste albumet ”No line on the horizone” tycker jag är bra. Däremot passar inte alla låtar in på en stadiumkonsert. Jag hade gärna hört ”New years day” och ”Still havent found what I´m looking for”. Men å andra sedan fick vi höra en grym version av “Stuck in a moment you cant get out of” som lägger sig i mitt minne för alltid.

Bono hade problem med rösten. Det märks mer när man tittar på TV-bilder efter konserten än kanske under den. Men visst hördes det att han inte är 100% i rösten. The Edge bjöd på bländande gitarrspelande och visade verkligen att han är en av världens bästa på sitt instrument. Allt detta, bra låtar, grym scen och ett bra framförande räcker långt.

Men det som ändå gör att detta blir världsklass är U2´s sätt att visa, på ett ärligt och trovärdigt sätt, engagemang i världspolitiken. ”Sunday bloody Sunday” blir med det gröna ljuset och med bilderna från Iran en hyllning till de demokratiska krafterna som verkar i och för Irans folk. Hyllningen till Burmas folkvalda, men fängslade, ledare Aung San Suu Kyi visar med tydlighet bandets värderingar gällande demokrati och rättvisa. På videoskärmen visas också ett kort tal av Desmond Tutu innan ”Where the streets have no name”. Det kan inte bli mer påtagligt, det kan inte bli bättre och det är just detta som gör att U2 är bäst.

Så, detta var första gången jag fick se U2 live, förhoppningsvis inte den sista. För när de kommer till Sverige nästa gång så kommer jag att vara på plats, var så säkra. För U2 kommer fortsätta göra bra musik som berör och ha ett engagemang som kommer att locka tusentals människor att se dem igen och igen. Det var en underbar konsert och det var en underbar stund som bjöd på ett ärligt engagemang.

 Bloggar:  Deepedition och Enligt min Humla och Kulturbloggen och Sagor från livbåten

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “En underbar konsert och en underbar stund med ärligt engagemang

  1. Peter Strobl

    Hej Kent!

    Du är välkommen ner till Göteborg igen:)
    Hade förmånen att en en gång lyssna till U2, det blev lördagens konsert för min del.
    Och vill man hämta kraft då är festivaler, konserter utomordentliga tillfällen som man kan leva länge på.
    Förra året var det Neil Young på Way Out West som gällde!!

  2. Tack Peter! U2 var bra och Göteborg är toppen!

  3. Anders Nyman

    Inte ett dugg avundsjuk:-(

  4. Pingback: Our journey to Gothenburg and U2 | Global Viking - Culture blog

  5. Pingback: Rikstäckande medier = Stockholmsfokus | Bloggtidningen

Kommentera

