När det som är rätt blir fel och det som är fel blir rätt

Med ironi kan man nå många och komma långt. Det visar med tydlighet Badlands Hyena som skrivit dagens bästa blogginlägg. Birgitta Rydbergs inlägg och SvD och på hennes blogg hade också kunnat varit det bästa inlägget, om det hade varit ironi istället för allvar. Jag har skrivit om min syn på omskärelse på pojkar tidigare. Ett om det i allmänhet och ett om att Örebro läns landsting borde avbryta finansieringen av omskärelser.

Min uppfattning kvarstår. En del kallar detta för övergrepp medan andra kallar det för ingrepp. Jag tycker att det är ett övergrepp. De små pojkarna har ingen eget val. Av religiösa skäl genomför man ett ingrepp som inte kan återställas. Jag tycker inte det hör hemma i ett modernt samhälle. För de som vill göra detta av religiösa skäl tycker jag det ska ske när man är vuxen då man själv kan fatta beslutet och att man gör det av egen fri vilja. Givetvis ska man betala för det själv, det finns ingen anledning för oss skattebetalar att stå för notan.

Saknar då jag respekt för religionsfriheten? Nej. Men jag tycker den ska vara modern. Jag tycker att var och en ska få ta de beslut som rör sina liv. Att göra en omskärelse av barn kan inte ses som något annat än ett övergrepp. Det är dags att sluta med det. För jag kan inte förstå hur det som är rätt kan bli fel och att det som är fel kan bli rätt.

Intressant

Bloggar: Tokmoderaten och Jinge och jjn

11 kommentarer

Filed under politik

11 responses to “När det som är rätt blir fel och det som är fel blir rätt

  1. Joel

    Om något så värnar du om religionsfriheten, eftersom den ger en rätten att välja sin egen trosuppfattning, och att omskära någon av religösa själ ger inte personen något val och strider därför mot religionsfriheten.

  2. Kent!

    Helt riktigt! Det har definitivt inget med religionsfrihet att låta omskära små gossebarn! Dessa små pojkar får ju då inte alls fritt välja sin religion. Det är religionstvång att omskära barn!

    http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2009/07/omskarelse-i-religionsfrihetens-namn.html

  3. Juristen

    Bra rutet Kent. Omskärelse kan aldrig motiveras i ett modernt samhälle där vi har tvål och vatten som väl uppväger det hygieniska fördelar som omskärelsen kunde föra med sig på biblisk tid.

  4. Hanna

    Helt rätt, Kent!
    Stympning på barn av icke-medicinska skäl är fullständigt oacceptabelt. Individens rätt till sin egen kropp måste alltid gå före hänsynstagandet till religioner med barbariska seder.

    När det gäller kvinnlig omskärelse (där syftet är att beröva flickor deras sexlust) tycker jag det är upprörande maxstraffet bara är fyra år medan grov misshandel har ett maxstraff på tio år. Jag anser att kvinnlig könsstympning alltid ska betraktas som grov misshandel och straffas därefter.
    Vad anser du, Kent?

  5. Hej Hanna! Tack för din kommentar! Jag håller helt med dig i din kommentar och särskillt när det gäller kvinnlig omskärelse, straffet borde höjas till 10 år.

  6. Jonas

    Fy f-n! Ett barn är INTE föräldrarnas ägodel att behandlas hur man vill! Vi tillåter till exempel inte barnaga i Sverige, trots att Bibeln uppmuntrar till det. Ingen skulle ens komma på tanken att kalla det religionsfrihet att slå sina barn, så varför skulle omskärelse vara annorlunda? Unkna gamla seder är tydligen olika legitima beroende på vem som representerar dem.

  7. J.N

    Det inte ofta jag håller med dig men här gör jag det så tack för ett bra inlägg och läs gärna Gueros inlägg som lyfter fram att om argumentet för att omskära är ett vettigt argument ur hälsosynpunkt så har inte spädbarn sex, utan omskärelse av den anledningen kan vänta tills barnet blivit vuxet och kan bestämma själv.

  8. Hej JN, tack för din kommentar! Som sagt denna gång är vi överens!

  9. Hediyeh

    Mammor som vill omskära sina pojkar måste väl räknas till kategorin ”Pedophiles Light”?
    Sånt här är väl typiskt kvinnliga sexbrott mot barn som Feminismen vägrar se?
    Min vännina från Somaliland är omskuren.
    Hon hade endast sin far som försökte skydda henne och var emot stympningen som hon senare utsattes för.
    Hennes mor var den som mest stred för att stympningen skulle äga rum.
    Jag skulle vilja se rättvisa och mycket mer kvinnor dömas för sexualbrott!

Kommentera

