Att blogga för bloggandets egen skull

Att blogga för bloggandets egen skull är ganska värdelöst, för att inte säga helt värdelöst. Bloggens innehåll blir då själalös och saknar då betydelse både för den som skriver och för de som läser bloggen. Den så kallade bloggdöden uppmärksammas och pratas det om. Nu är det återigen aktuellt då Blogge lägger ner sin blogg. Han inte bara lägger ner, han har raderat den helt och hållet. Just det har retat en del som menar att kvarlevorna av bloggen borde finnas kvar. Läsvärdet kan ju bestå trots att den lagts ner. Kanske är det så. Svårt tycker jag. För nog måste man väl anse att den som skriver bloggen också äger rätten till texterna och innehållet. Vill man ta bort det så måste man ju få göra det. Bloggarna är ju dessutom av en ganska aktuell karaktär. Det som lästes igår läses inte idag. Ja, jag vet att det är förenklat, men lite så är det väl. Samtidigt förstår jag de som tycker att bloggen ska ligga kvar, det finns länkningar som är gjorda och inläggen kan ha läsvärde kvar. Ja, jag har ingen bestämd uppfattning och möjligen beror det på att jag fortfarande är rookie som bloggare. Jag har inte hållt på så länge, så min iver att skriva lever kvar. Bloggen känns inte som en belastning, utan som en möjlighet. Så länge det är kul och så länge jag känner att jag har något att bidra med kommer jag att fortsätta blogga. Vad som händer därefter och vad jag gör då, det har jag ingen aning om. 

Bloggar: deepedition och åsiktskanon och Beas tankar och Nils Holmlöv och stationsvakt och opassande och motpol

10 kommentarer

Under socialamedier

10 svar till “Att blogga för bloggandets egen skull

  1. Bjarne

    Nu är det ju inte helt enkelt att radera en hemsida. Finns olika arkivtjänster som lagrar hemsidor månad för månad, så man kan få fram många gamla hemsidor och se hur de ändrats genom åren. :-)

    Här kan du se moderat.se sedan 1996 och framåt: http://web.archive.org/web/*/http://moderat.se

  2. Peter.Strobl

    Du har rätt inställning Kent!

    Det är oerhört frustrerande med bloggar som kastar ut inlägg och pamfletter men med ingen interaktion med läsaren överhuvudtaget.

    Jag ser ju att du tycker om och tar vara på bloggens möjligheter Kent. Bra!

    Och även om vi ibland har olika syn på saker å ting utifrån vår övertygelse och värdegrund så är det just i ett sådant här forum vi ska kunna mötas med respekt. Och lära oss av varandra.

    Det är klart att ibland blir det för mycket av politiska pamfletter och propaganda.

    Men då har du ju en rad kommentatorer som definitivt kommer att utbrista – Kent, retoriken för tusan:)!

  3. Jag tycker det är gör tråkigt att blogga själv. Ibland skriver jag lite grann men det är inte för bloggandets skull. Mycket roligare att snacka på andras bloggar om ämnet är intressant.

    Man skall inte krysta fram poster och om det känns så då skall man släppa det. Jag ser bloggen som ett verktyg som kommer att öka i betydelse i framtiden.

    Vi kommer att ha vårat första riktiga val 2010 där bloggen absolut kommer att spela en roll. Kan tänka mig att politiker som vill få plats in ett politiskt ämbete kan vinna mycket på att ha en god kontaktyta med folk via sin blog och skapa många personvalsröster den vägen.

    Ser också ett annat användningsområde där journalisterna försöker sätta en viss spinn på ett reportage då finns det möjlighet att ha en plats där man kan fritt beskriva sin egen bild av en situation om man så önskar utan att någon förvanskar orden.

  4. Tack Peter, och det är just orden ”Kent, retoriken för tusan” jag uppskattar! En bra dialog där respekten finns, trots att vi ibland tycker olika. Det politiska samtalet behöver fler sådanna dialoger!

  5. Essbeck, jag håller med dig! Sedan tycker jag det är kul att blogga :) och jag gillar debatten på min blogg!

  6. Jo jag kan väl säga att jag tycker bra om att kommentera på din blog även om jag inte delar din politiska åskådning :P

  7. calandrella

    Hmm, Blogge har förstås rätt att radera sin blogg ur ett filosofiskt perspektiv, men däremot har han ingen rätt att hindra folk som sprider materialet från bloggen. Däremot kan en tycka det vara synd att Blogge raderade sin blogg, men det är en annan sak.

  8. Robert Andersson

    Ett typiskt stunt. Sök på knuff efter Blogge. Varför påstås det att bloggen är raderad? Snarare är den för tillfället bara oåtkomlig. Det är ju bara en liten omdirigering.

  9. Robert. Den är oåtkomlig, alltså syns den inte, alltså är länkarna värdelösa – alltså är det raderat utifrån en rent teknisk form.

  10. Pingback: Deepedition » Bloggdöden

Kommentera

