Det här är ditt land – ett upprop mot rasism och invandrarfientlighet

På uppmaning av tonårsmorsan och Joakim Hörsing lägger jag upp videon ”Det här är ditt land”.  Det är ett sätt att visa att vi tror på ett samhälle för alla och där alla är lika mycket värda. Sverige är ett land som ska välkomna människor från andra länder och vara ett land där invandrare får en fristad och en möjlighet att uppnå sina livsdrömmar. Det vinner alla på. Häng gärna på du med. Det är ett upprop mot rasism och invandrarfientlighet.

Jag lämnar nu uppropet vidare till er och hoppas att bland annat följande bloggare hänger på: MinaModerataKarameller och John Johansson och Krohniskt och Peter Andersson och Edvin Alam och Karl Sigfrid och Sagor från livbåten och Mymlan och Erik Laakso och Dick Erixon och HAX och Svart på vitt och Eva Lena Jansson och Fredrik Axelsson och Anais och Ewa Westeberg och Erik Weiman och Christian Gustavsson och Elisabeth Svantesson och Tomas Tobe och Björn Sundin och Staffan Werme och Mitt i steget och Opassande och Nikkes index och deepedition och schyman

25 kommentarer

Filed under Uncategorized

25 responses to “Det här är ditt land – ett upprop mot rasism och invandrarfientlighet

  1. Underbart att se spridningen på det här uppropet! Nu börjar jag få tilltro till människan igen och jag hoppas att fler än jag känner så!

  2. Tonårsmorsan, Tack själv för ett gott initativ!

  3. Pingback: Bloggbävning mot rasism » Mattias Andersson

  4. Carina

    Jag har tagit uppropet vidare till min blogg. Hoppas fler än jag nappar.

    /Carina

  5. Pingback: Uppmaning mot rasism « Carina's Blog

  6. Ulrika

    Men vad fint Kent att du för budskapet vidare.
    Härligt att folk i Tensta ,Rinkeby etc äntligen ska få veta det är fel med rasism.En svensk kvinna är inte en svennehora,det är fel att råna svenska tonåringar på mobiler och kläder bara för att de är svenska,svenska småtjejer är inte till för att gruppvåldtas,ja listan kan göras hur lång som helst.Kent ,glöm heller inte bort Omar som kommenterat om sin verklighet i Rinkeby i posten Invandringen är bra.Han måste ju ha missuppfattat allting kan du du inte påpeka det för honom.Han vet ju inte vad han pratar om!

  7. Pingback: Det här är mitt land – Det här är ditt land! « Edvin Ala(m) 3.0

  8. Simon Hofling

    Definiera invandrarfientlighet. Var hela Sverige rasistiskt före 1975? Den invandringspolitik vi hade under dryga första halvan av 1900-talet var sansad. De senaste 40 åren har varit oansvariga. Om 40 år ser hela Sverige ut som Rosengård… blir tråkigt att säga ”vad var det jag sa” då. :/

  9. Sverige är ett fint ord och svenska flaggan är vacker.
    även för mig som är finne.

    länk till min blogg om Sverige

    http://annekekki.blogspot.com/2009/06/sverige-ar-ett-fint-ord-och-svenska.html

  10. Pingback: Hallåååå!!! Burqa och Niqab är inte en riksdagsfråga. | Sagor från livbåten

  11. Pingback: Rasismen ska bekämpas

  12. Är rånarluva ett normalt klädesplagg?

  13. Pingback: Det här är ditt land – ett upprop mot rasism och främlingsfientlighet « John Johansson(s) blogg

  14. Simon: korrekt uppfattat. Sverige VAR i stora delar rasistisiskt, eller i alla fall gravt främlingsfientligt tidigare. Kanske inte 1975, men går man ytterligare något/några årtionden tillbaka så är det tveklöst så.

  15. Bra gjort Kent! Bor själv i Brickebacken, och måste säga att detta s k invandrartäta område är det bästa ställe jag bott på hittills.

  16. Tack DR bix, häng gärna på du med och länka gärna tillbaka.

  17. Ni säger att ni tror på ett samhälle för alla. Menar ni då alla i hela världen som har det svårt eller bara de som lyckats (och haft råd) att ta sig hit?
    Det är faktistk en allvarligt menad fråga.

  18. Bra där, Kent.

    Gillade Annas fråga här ovanför, förresten. Förtjänar ett uttömmande svar, tycker jag?

  19. Jaha, Kent, du hör således till dem som inte svarar på en direkt fråga.

  20. Tack Beelzebjörn.

    Ska försöka svara på Annas fråga, ber om ursäkt för att det ibland kan ta lite tid innan svar hinner ges.

    Jag tycker att Sverige ska vara ett öppet land som tar emot de som behöver hjälp. I mitt tycke ska Sverige vara en fristad för de flyktingar som behöver det. Sverige kan givetvis inte ta emot hela världens flyktingar. Nu är det väl inte troligt att alla skulle söka sig hit. Vilka är det så som kommer. Många av de som är flyktingar har behov av skydd och stöd. Det ska ges. Säkert finns det fler som behöver hjälp. De som kommer hit så är det säkert så att en del av dom haft råd att köpa sig hit, dock inte alla. Det förändrar iofs inte behovet för just den enskilde individen. Få, om ens någon, väljer att bli flykting utan att ha skäl till det. Att lämna vänner och familj och hela sitt liv bakom sig är inget lätt beslut, oavsett om du har pengar eller ej. Jag vet inte om det var det svar du önskade Anna, men återkom gärna.

  21. Svaret att Sverige ska vara ett öppet land som tar emot de som behöver hjälp är, du får ursäkta mig, faktiskt ett goddag yxskaft-svar. Frågan är då given: vilka behöver hjälp och vilka av dem som behöver hjälp ska vi ta emot?

    Jag har själv tidigare haft inställningen att alla gränser borde avskaffas och att människor ska ha rätt att flytta dit de vill. Men verkligheten gav mig en knäpp på näsan. Jag såg att det kom hit dels en ny kategori invandrare som bar med sig en religion som jag finner avskyvärd. En religion som redan börjat sätta sitt avtryck på det svenska samhället. Religionen islam finner jag avskyvärd – inte muslimerna. Dels så insåg jag att med öppna gränser måste Sverige bli en nattväktarstat. En välfärdsstat av svensk modell klarar inte av ett hur stort tillskott som helst av hjälpbehövande som ska försörjas av det allmänna. Tyvärr tillhör de nya invandrarna alltför ofta kategorin som behöver försörjas.

    Jag kan tala om att det var en smärtsam insikt. Den där goa varma känslan av att vilja alla väl och tro alla om gott saknar jag.

    ”Få, om ens någon, väljer att bli flykting utan att ha skäl till det.” Självklart har alla ett skäl, och även om de så bara är ekonomiska flyktingar så är det ett fullt begripligt skäl. Det är inte invandrarnas fel att de vill skapa sig bättre liv. Problemet är vad Sverige som land klarar av, och den frågan tycks inte du (och inga andra liberaler heller) vilja ta ställning till.

  22. Anna:

    Jag tycker personligen att en hel del religioner innehåller element som är avskyvärda – inklusive vår fina svenska kristendom, som fortfarande tar avstamp i en bok full av folkmord, kvinnoförtryck och rasism. Vi har ju faktiskt reliegionsfrihet…

    Lite som jag anser att SD innehåller en hel del avskyvärda element och tendenser… So what? Jag kan liksom inte förorda att slänga packet från Öresundsbron, även om det känns lockande ibland… Även Jimmie omfattas av de mänskliga rättigheterna.

    Grattis till näsknäppen dock… Det lär komma fler. En pessimist är en optimist med erfarenhet sägs det ju?

    Den legitima frågan är snarare vad vi som land klarar av att ta emot. En hel del, skulle jag tro. Det beror helt och hållet på hur vi fördelar resurser…

  23. Erik

    Jag är invandrare från Polen men undrar: gäller det här även rasism och främlingsfientlighet från invandrare mot svenskar? Jag frågar därför att Sverige inte längre känns som mitt land och att jag inte längre är lika mycket värd efter att ha blivit svensk.

  24. Ulrika

    Sverige är inte längre homogent.Den förvandling som skett i vårt land är en politisk konstruktion.På uppmaning av vem undrar jag.Stillatigande förväntas vi bekosta och välkomna denna enorma omvandling.Vi har en kristen tradition,vår kyrka har utvecklats på gott och ont.Islam står fortfarande och stampar i medeltiden med medeltida traditioner och värderingar.Sorry det hör inte hemma i vår demokrati.Föraktar man västerländskt leverne vad har man då här att göra.Varför väljer man att resa över hela jorden till ett land vars värderingar man inte delar ? Skulle jag bosätta mig i ett arabland ,nej absolut inte jag har inget där att göra.Uppskattningsvis FEM PROCENT av våra invandrare uppfyller kriteriet att vara flykting.Resterande är alltså ekonomiska lycksökare.

  25. Pingback: Bloggare mot Rasism

Kommentera

