Sverigedemokraterna är rökta.

Min uppfattning är att Sverigedemokraterna i riksdagsvalet är rökta. De har haft sin stund i strålkastarskenet. Deras stöd i opinionen kommer att sjunka undan. Det finns enkla förklaringar till att det kommer att bli så.

För det första så är SD ett unket parti. Deras syn på människan skrämmer fler än vad det lockar. De allra flesta svenskarna gillar Sverige som det är. Man lockas inte av hoten och löftena att kasta ut människor från vårt land. De allra flesta uppskattar det mångkulturella Sverige och de allra flesta står för det.

För det andra så kommer utrymmet för dem i valrörelsen bli minimalt. Kampen kommer nu handla om alliansen mot de rödgröna. Den kampen kommer att bli jämn och hård. Varje röst bli viktig, vilket gör att väljarna kommer att fundera en gång till på värdet av den. Man kommer inte kasta bort sin röst på SD.

För det tredje så kommer SD att bli populister och använda sig av en överbudspolitik som saknar trovärdighet. Ingen går på det.

För det fjärde så kommer de inte kunna hålla ihop sitt parti. I Örebro län slåss de inför öppen ridå. Det är ett effektivt sätt att bli av med väljarna.

Visst finns det mycket kvar att göra i kampen mot främlingsfientligheten. En kamp som måste tas hemma i det lokala samhället. För vad vore Sverige utan sin nutidshistoria. Utan den invandring vi haft hade inte Sverige blivit det välfärdssamhälle vi är. Alla har bidragit och alla kan göra mer. Synen på samhället och människan och våra kärnvärderingar är det som skiljer SD mot alla andra. Ytterst kommer det att avgöra i kampen mot SD till demokraternas fördel.

Bloggar: Mark och Seved och Sverigedemokraterna.de

About these ads

86 kommentarer

Under politik

86 svar till “Sverigedemokraterna är rökta.

  1. Visst är det härligt med önsketänkande… men verkligheten ser ju som bekant annorlunda ut, SD tar lätt 7-8% i riksdagsvalet 2010.

  2. surpelle

    haha just precis den atityden som du har gör att sd kommer plocka massor från just m.

  3. Alla har bidragit och alla kan göra mer

    Nej. Det där är platt demagogi. Sanningen är att alla INTE har bidragit och att alla INTE kan göra mer. Alls. Din klämkäcka ton har ett stänk av desperation över sig, lite som under DDRs sista dagar. Någonting är på väg att nå en brytpunkt i Sverige och den som sticker huvudet i sanden riskerar att bli av med det. På gott och ont.

    Att SD har inbjudit till vad de kallar ”Det civiliserade samtalet, det är ädelt. Och kommer att skilja agnarna från vetet. Den som inte kan låta bli insinuanta kodord som ”unket” är på agnarnas sida.

    Pappan

  4. Wowholypriest

    Läget är som det är, min röst är på SD, det är dax

  5. Bo, jag drömmer inte, SD och dess anhängare gör det. Det kommer visa sig att SD är chanslösa.

    Pappan, alla har visst bidragit. Alla människor är unika och kan bidra i ett samhälle. Det är just där skiljelinjen går mellan demokrater och ickedemokrater som SD är.

    Surpelle, M tappar inte mycket till SD och jag är inte bekymrad över det heller. De personer vi tappar är personer som inte har något att göra inom M.

  6. Glenn

    Att tro att SD är rökta för att man i de två senaste opinionsundersökningarna har legat under 4% visar mer av ett önsketänkande än på verklighetsuppfattning. Inget annat parti har någonsin tidigare utsatts för mer förtal och större motstånd i media än SD. Inga andra väljare för något parti har likt SD:s bespottats tidigare. I tidigare val har dessa ständiga och ofta missvisande opinionsundersökningarna gett SD ett lägre resultat än det faktiska valresultatet vilket även kommer vara fallet vid årets val. Många kommer att bli skärrade efter valnatten 2010, var så säker…

  7. Glenn

    Kent, du påstår att M inte tappar mycket till SD samtidigt som du säger att de ni tappar inte har i M att göra. Du medger alltså att ni tappar folk. Fakta är att flertalet företrädare för SD idag har på ett eller annat sätt varit knutna till M. T ex har i stort sett samtliga toppkandidater tidigare varit medlemmar MUF. Snacka om tveksamt förflutet…

  8. Patrik Sivnert

    Ganska trött på att höra nu att man vill slänga ut invandrare för att man röstar på SD. Du borde nog gå ut och fråga dom som röstar på SD, varför? INNAN du skriver någon artikel om det.

    Jag kan försäkra dej om att den största andelen av SD’s röster kommer ifrån folk som är trötta på dagens invandringspolitik och att man inte ens kan erbjuda ett jobb till personerna man bjuder in i landet, inte mindre till oss ”Svenskar” som redan är arbetslösa och kämpar för att ta oss i på arbetsmarknaden igen. Men jag kan bara tacka för smutskastandet för det leder bara till en sak och det är fler röster för SD. Så låter det ute på skolorna iaf och på många arbetsplatser. Man dagens politiker snackar mest skit, så även du.

  9. Hans Nilsson

    Det är verkligen roligt att läsa all den SKIT som
    POLITIKER och MEDIAELITEN SKRIVER OM
    OSS I SVERIGEDEMOKRATERNA. Detta är ett
    TECKEN PÅ ATT NI ÄR DESPERATA och detta
    ÄR OTROLIGT BRA FÖR VI SKALL SÄTTA
    BLÅSLAMPAN I HÄCKEN PÅ ER SÅ NI VAKNAR
    UR ER TÖRNROSASÖMN SOM NI HAR KUNNAT
    SOVA I DEN SKYDDADE VÄRLD SOM NI LEVER
    I. DUKent Persson KOM UT I VERKLIGHETEN
    OCH TA AV SKYGGLAPPARNA OCH SKAFFA
    STARKARE GLAS I DINA GLASÖGON OCH DU
    BEHÖVER KANSKE EN HÖRAPPARAT.VÄL
    MÖTT I VALRÖRELSEN.

  10. Viktor Persson

    ”De allra flesta uppskattar det mångkulturella Sverige och de allra flesta står för det.”

    I vilken värld lever du? Uttalanden som detta från er politiker kombinerat med den smutskastning som sker av SD är de största faktorerna till SDs framgång.

    Det vore intressant att se hur många av er stollar som faktiskt har läst [url=http://www.sverigedemokraterna.net/VK2010PRESS/Politiskariktlinjer.pdf]SDs politiska riktlinjer[/url], troligtvis ingen.

  11. Pierre

    Det handlar inte om att hysa ut invandrare, det handlar om att strama åt invandringen. Sverige har inte resurser att vara en frälsare åt hela världen.
    Sverige har en stor statsskuld med massor av lånade pengar.
    Nä, sätt folket i jobb här i Sverige, fyll inte på arbetslösheten! Jag satsar hellre mina pengar på att utbilda folket här i landet än en allt för generös invandringspolitik. Där har du skillnaden mellan SD och resten av riksdagspartierna.

    SD kommer få min röst så länge inget av dem andra partierna ser förfallet av Sverige.
    Har Sverige blivit ett bättre land dem senaste 30 åren? Har pensionerna blivit bättre, skolan likaså? För att inte tala på rättsväsende och sjukvård..

  12. Inga-Lill

    Du Kent så länge som ni i de etablerade partierna inte vill inse att er invandringspolitik är felaktig, så kommer SD att få röster. Det är fel att ta hit så många människor som får svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Vi har inte så mycket lediga jobb i Sverige så vi behöver någon arbetskrafsinvandring, än mindre ta emot hur många andra invandrare som helst. Jag är inte rasist men jag har tröttnat på att Sverige ska vara hela världens samvete. Det måste finnas andra länder närmare de länder som invandrarna kommer ifrån som kan ta emot dessa massor av folk på flykt från vad det nu är.

    Sen anser jag att vi ska ta hand om dem som redan finns här tänker då främst på alla dessa uteliggare, som alla partier tycks ha glömt. Alla dessa invandrare som redan finns här och alla andra fattiga, hur ska de ta sig in på den arbetsmarknad som ni anser att alla ska vara på.

    För att ha chansen att få ett jobb i det här landet så krävs det bostad och har du inte bostad får du inget jobb och har du inte jobb får du ingen bostad. Där har du ett moment 22, hur har ni etablerade partier tänkt lösa det problemet?

    Sen vill jag veta hur ni tänkt att lösa problemet för oss som är äldre, inte så gammal så det är dags för pension men tydligen för gamla för arbetslivet. Har nu sökt jobb i mer än sex år och hela tiden fått höra att ”vi har tänkt oss någon yngre”, ”nej vi anställer inga äldre”, ”du är för gammal för vårt team”, ”här jobbar bara yngre”. Då spelar det ingen roll att de slipper arbetsgivaragift på mig för flera år framöver, det verkar inte ha någon betydelse. Inte heller utbildning och erfarenhet, detta som arbetsgivaren säger att de vill ha. Nej, om SD talar om hur de ska lösa ovanstående problem så ska de baske mig få min röst. Trots att jag alltid har röstat på er i M men eftersom ni inte tycks förstå vad er politik leder till och rödgröna röran tror jag inte på och har aldrig gjort.

  13. ulrika

    Kent,jag kan nämna en av många anledningar till att jag lämnat M till förmån för SD.
    + 18 projektet.När man fyller 18 år är det meningen att om man har put så flyttar man till en egen lägenhet och till migrationsverkets lägenheter om man fått avslag tills man lämnar landet.Detta gäller alltså de ensamkommande barnen.
    Kent kommer mina tre söner ochså få varsin lägenhet när de fyller arton år?!
    Varför ska jag arbeta i mitt anletes svett ,för att ge andra människor otroliga förmåner som inte mina egna barn får?

  14. Alexander

    Kent

    SD har ju gått framåt under en längre tid,vad tror du det beror på?Att skylla på finanskris och lågkonjuktur kan ju inte vara hela sanningen eftersom de ökade även under högkonjuktur.Kan det vara så att fler och fler blivit drabbade av den brottslighet som invandrarna bevisligen är överrepresenterade i?Vore väldigt kul att få ett svar,em det är väl att hoppas på för mycket…..

  15. Hans Nilsson

    Jag glömde att skriva i mitt förra inlägg att NI I
    den sk ELITEN SOM TROR ATT NI ÄR GUD
    FADER och STÅR FÖR DEN ABSOLUTA
    SANNINGEN BÖRJAR NOG FÖRHOPPNINGS
    VIS ATT FÖRSTÅ ATT DET KAN SNART VARA
    SLUT PÅ ERA SÖTEBRÖDSDAGAR DET ÄR
    DÄRFÖR NI ALLA GÅR TILL GEMENSAM
    ATTAC MOT SD FÖR KÖTTGRYTORNA ÄR INTE
    SÅ STORA SÅ ATT NI VILL DELA MED ER
    DETTA ÄR INTE ATT VARA SOLIDARISK.

  16. Kent, rubriken på ditt inlägg är bara ditt eget önsketänkande, för tanken att SD skulle träda in i riksdagens fina salonger är helt enkelt besvärligt för dig att ta in.

    Du har en annan världsbild – den är din egen vilken du har all rätt att ha, men när ditt konserverade synsätt att förhålla sig till omvärlden rubbas så är det enklast att förtränga tanken.

    Så föds önsketänkanden.

    Fortsatt trevlig söndag!

  17. Förresten, ”…ett unket parti…”, säger mer om dig Kent än om det parti (vilket också inkluderar dess medlemmar och sympatisörer) du talar om.

    Det hjärtat är fullt av, talar munnen!

  18. Patrik Sivnert

    Kent Persson det måste kännas att bli så totalt förkrossad och ha så totalt fel i det man säger. Lägga ner politiken kanske och börja jobba och känna hur ett riktigt jobb är? Kom ner till Malmö och håll ett tal på Rosengård eller Lindängen så får vi se hur omtyckt du och din ”unkna” politik är.

  19. Lasse

    Faktum är att alliansen är rökt om inte SD kommer in i riksdagen. Då vinner Mona och hennes gäng. Man undrar föredrar moderata väljare SD i riksdagen eller Mona som statsminister, Ohly finansminister, osv….??? Jag bara frågar.

  20. flemens

    Först ska jag bara säga att jag inte är Sverigedemokrat, det enda jag vet om Sverigedemokraterna är att de är emot den massinvandringspolitik som de andra partierna står för, och det räcker för mig. Hela poängen är att visa att min röst inte går till någonting som jag inte tror på.
    Man kan inte hoppas på att gammelpartierna har någon som helst önskan att förändra sig, vi kommer att montera ner välfärden vartefter vi tar in fler människor som inte bidragit och ofta inte ens kommer att bidra till den gemensamma kassan. Det är trots allt lönsamt för ett politiskt parti att vara emot sverigedemokraterna.

    Men detta kommer inte att gynna högern. Invandrarna röstar oftast vänster, särskilt de relativt nyanlända. De som bott här ett tag inser att socialisternas politik inte gynnar dem.

    SD har sett till att röra om i grytan så de tar det säkra före det osäkra och röstar på dem som traditionellt stått för de värderingar som även högern nu högljutt kramar.

  21. Ulf

    Nej Kent.
    De flesta gillar INTE Sverige som det just nu är.
    Den blåljugande mediala journalistkåren är bara ett exempel på det. Vitpixlade bilder över gärningsmän där man gott kunnat ge svenska folket en rättvis bild istället.

    Och NEJ, de flesta gillar INTE det mångkulturella samhälle som de etablerade kappvändande partierna skapat. Där har du fel igen.

    Och jovisst. Utrymmet i valrörelsen kommer att bli stort för ett parti som Sverigedemokraterna, just pga det stora intresset för just invandringspolitiken. Där har du fel igen.

    Även trovärdigheten blir bara större och större för SD också. Det har jag märkt bland arbetskamrater och bekanta.

    Titta bara över sundet till Danmark, där finns ett parti med liknande politik som SD.
    Där har dom fått avgörande politisk makt över de andra partierna.
    Sådan är sanningen.

  22. Jonas E

    Hur många SD anhängare kommer från (M), och Alliansens övriga partier?.
    Hur många kommer från Röd-Gröna partier?.
    Ren nyfikenhet, och ingen som helst politisk baktanke med frågan.

  23. Sven Inge Nilsson

    Kent: Sd är rökta
    Bo: Sd är chanslösa
    Listan kan bli lång men de enda som är och blir rökta och chanslösa i Sverige är invandringspolitikens brottsoffer. Blunda inte inte för verkligheten. 5800 våldtäcksoffer (95% i mörkertal enligt GW och andra experter) Detta antal har ökat explosionsartat de sista 15 åren. Vi skall inte glömma personrån, åldringrån mm mm. Varför ökning? Jo det vet både ni ”blundare” och verklighets flyktingar.
    Det är bara kolla statestik från Scb och brå sen jämföra med migrationsverket.
    Om ni inte tror på deras siffror så sök er till Danska, Norska för där sopas det inte under mattan som i Sverige.

    I Sverige får en muslims tjej som ”kränkts” för att klädkoden på företaget säger nej en ersättning på hundra – hundrafemtiotusen.
    I Sverige får en gruppvåldtagen tjej 75tusen (om ens det) som plåster på såren.
    I Sverige (Falköping) en (Svensk)trebarnsmamma bo i en bil.
    I Sverige (Falköping) skriver kommunen ett avtal om att ta imot ett 70tal ”flyktingar”
    I Sverige (Timrå) får de gamla max 2koppar kaffe och 3dl mjölk per dygn.
    I Sverige /Timrå) skiver kommunen avtal om ett antal flykting”barn” skall tas imot.
    Ett flykting”barn” kostar ca 1900/dygn – 693500/år
    (det blir många koppar kaffe det)
    Så varför behövs SD? …..Jo för att dra upp denna skit som politiker, journalister och andra ”experter” gör allt för att dölja för Svenska folket. Men förr eller senare kommer detta problem att läcka ut så vad gör alla ”blundare” då?? Jo dom skriker i högans sky SD-LJUGER.
    Mvh/ Finge
    Ps: Att jag skriver ”flyktingar” men pluttar är för att den verkliga antalet ”flyktingar” är 5-8% av alla som kommer in Ds:

  24. Alexander

    Sven Inge Nilson

    Ska bli intressant om någon kommer med en kommentar till ditt inlägg…..

  25. Alexander

    Kent

    Eftersom du ofta skriver om Sverigedemokraterna borde du väl kunna svara på frågor som ställs med anledning av dina inlägg?

  26. Sd har varit rökta länge.

    Tittade på hur många individer som valde Sd i europaparlamentsvalet och kom fram till att de måste dubbla sina anhängare på ett år och lite till för att kanske komma över 4 %.

    Det är fullkomligt orimligt att klara av det.

    Visst kan det var svårt för någon som är en inbiten Sdare att kanske förstå detta och kanske sitter man och tror för mycket. Man hoppar till lite extra när en opinionsundersökning visar över 4%.

    Opinionsundersökningar är i princip ganska kassa. Alldeles för stora felmarginaler och ingenting man kan luta sig tillbaka på och kasta fram och säga , ”titta vi är stora och starka”.

    Opinionsundersökningar är en katalysator av tro. Man tror att många står på ens sida och när opinionsundersökningen visar att många är med en (även ifall detta bara handlar om att ha pratat med 1000 till 3000 personer) så är det inget fakta på bordet.

    Vad som är intressant är hur personer reagerar på opinionsundersökningar , vilka slutsatser de drar , osv osv.

    För då får man fram saker som man tror och med mätningen så får man en bekräftelse och väljer att leverera en analys.

  27. essbeck, noterar att vi är överens.

  28. Jonas E, i förra valet var de flesta som gick till SD från S.

  29. Kent, det är inte jag som kommenterat på AB.

  30. Det har kommit en och annan kommentar som inte gillar mitt inlägg. De flesta av er bekräftar min bild med just era kommentarer. Någon av er tror att alliansen kommer att samarbeta med SD om de mot förmodan skulle komma in i riksdagen. Det kan ni glömma. Vill man ha en alliansregering ska man rösta på alliansen. Röstar man på SD riskerar man att alliansens får avgå. Vi kommer aldrig samarbeta med SD. Någonsin.

  31. Alexander

    Kent

    Har ingenting mot ditt inlägg men varför kan du inte svara på sakliga frågor?

  32. Ola

    När inte Sd fick över 4% i Eu valet med så lite rösdeltagande då är dom chanslösa i riksdagsvalet . Det är lättare för ett litet parti få röster i ett val med få röstande ska man veta

  33. Sven Nilsson

    Alexander: Nej troligen kommer det som vanligt att tigas ihjäl.
    Om Sd kommer in??
    Pressen och makteliten har panik så man med alla stående medel stoppa Sd… ja även föra ut rena
    rama falsk påstående om Sd.
    Yttrandefriheten och demokrati är ett suddigt ämne i gamla sverige.
    Man kan sammafatta det så här:
    Yttrande och demokrati i Sverige är att du får säga och tycka vad du vill bara du gör som du blir tillsagd.
    Finge

  34. Alexander

    Kent

    Tycker det är väldigt nonchalant av dig att inte kunna svara på frågor.Flera som skriver här är oroade över utvecklingen den stora invandringen medför,och ditt enda svar är tystnad.På vilket sätt är det att ta debatten?

  35. realisten

    Kent,

    Varför svarar du inte på frågorna? Har du någonting att dölja, eller?

    Förresten, man kan aldrig säga aldrig. Men det måste ni förstås påstå nu, så att ni inte tappar röster. Inte så konstigt att man inte får lita på politikerna, allt ni säger går ju ut på att fjäska för väljarna. SD är förmodligen det modigaste partiet i det här landet, i och med att de säger rakt ut vad de menar. Moderaterna är väl inte direkt kända för det, som t.ex. Christer Ewe?

  36. Peter Strobl

    Så är det, Sd tog väljare från S vid förra valet. I dagens politiska situation finns det rörelser från M till Sd. Tyvärr i båda fallen.
    Annars är det glädjande Kent att du är lite på och kommenterar med lite tuffhet. Det är så en slipsten ska dras. Vik inte en tum!
    /Peter

  37. Alexander

    Peter Strobl

    Du kanske kan svara på om det finns någon gräns för hur många Sverige kan ta emot?Eftersom Kent inte vill kan väl du göra det?

  38. Alexander

    I Expressen går det att läsa om de kriminella gängen i Sverige,är det ett bevis på invandringens förträfflighet?

  39. Peter, du har rätt. Tack ska du ha!

  40. Calle

    Om SD kommer in i riksdagen, lovar du att ta ditt politiska ansvar då och avgå?

  41. Alexander, realisten och alla ni andra, att ta emot människor från andra länder är på kort och lång sikt en vinst för ett samhälle. Varje individ bidrar med positiv utveckling. Jag ser egentligen ingen anledning till att begränsa människors rörlighet. Jag skulle gärna se en fri invandring. Jag tror nämligen de skulle gunna vårt land. Det är människor som kommer hit och dom välkomnar jag.

    Den svenska integrationspolitiken har däremot inte fungerat i alla delar. Men jag skiljer på systemfel och människor. En fungerande integration skapar möjligheter för människor att snabbt komma i jobb och i utbildning. Det är här det behövs förändringar.

    Så, jag ser ingen anledning att begränsa invandringen eller flyktingmottagandet. Det är därför jag aldrig någonsin kommer att kunna eller vilja samarbete med SD för de ser människor som problem och inte som möjligheter. Jag skiljer inte på människor beroende på vart de kommer ifrån, vilken hudfärg de har eller kulturell/religös bakgrund de har. Alla värda lika mycket.

  42. Pierre

    Kent

    Du har verkligen bevisat här att du är en politiker som bara snackar goja. Du svarar inte ens sakligt eller alls på dem flesta inlägg här.
    Och det är så det politiska klimatet är i Sverige idag.

    SD får massa anklagelser om att dem är rasister med mera. Är man rasist för att man vill strama åt invandringspolitiken? Är man rasist för att man inte vill finansiera moskébyggen med mera, när skolan, sjukvård, äldreomsorg bara blir sämre och sämre.
    Nä, det är man inte. SD föredrar att prioritera andra områden helt enkelt.
    Där har du skillnaden mellan oss och dem andra etablerade partierna.

  43. Calle

    Spelar det någon roll om alliansen skulle avgå, ni för ju i princip samma politik som oppostionen, så ingen större skada skedd. Dessutom, skulle borgerliga avgå på grund av SD, gynnar det endast SD när väljarna ser att de borgerliga skiter i landet och dess framtid och gärna offrar landet på PKeriets heliga altare. De borgerliga skulle än mer utskrattade bland vanligt folk. De flesta insatta väljare ser den politiska utvecklingen i Danmark som något positivt, frågan är nog inte om, utan när moderaterna kommer börja samarbeta med SD.

  44. Pierre

    Kent

    Uppenbarligen har Sverige haft ett systemfel i 30 år, hur gör vi då för att förbättra det?
    Det är naivt att tro att vi kan ta emot tusentals flyktingar och invandrare varje år och klara av det ekonomiskt. Enligt ditt resonemang (människor ger möjligheter) finns det ju massa människor i förorterna som går utan jobb och känner stor frustration över att dem är övergivna, borde vi inte satsa på att börja där, för ordningens skull?

    Strama åt invandringspolitiken och börja med att få ordning på vårt samhälle.

    SD 2010

  45. Calle

    ”Så, jag ser ingen anledning att begränsa invandringen eller flyktingmottagandet.”

    Så du är alltså för fri invandring?

    Och du talar om systenfel – är det inte precis det SD vill komma åt? Jo precis, SD skyller utvecklingen på alla etablerade svenska politiker sopm tycker likadant, och att det behövs en förändring. Som moderat är du verkligen inte trovärdig i frågan.

  46. Calle

    Allså, jag är verkligen förundrad att politiker tänker så enkelspårigt. Inte minst blir man frapperad över detssamma när man läser svaren på denna blogg. Det är mantran som upprepas in absurdum, trots att verkligen gång på gång överbevisar dem. Jag önskar att vi har lite mer intelligenta politiker i Sverige som faktiskt vågade tänka själva ibland.

  47. Sven Nilsson

    Kent:
    Människor från andra länder är på kort och lång sikt en vinst för ett samhälle säger du!?!?

    Var snäll och tala om det för alla dessa förstörda tjejer att dom är värda det priset för ni politiker ska kunna slå er för bröstet.

    Lönsamt?
    Till skillnad från Sverige är Danmark ärliga och går ut med KOSTANDERNA!
    ~30miljarder D/kr omräknat blir det
    ~40mijarder S/kr ..inte mycket eller hur?
    Men då får man inte glömma vi har ca 8ggr så hög invandring !!!!!
    Men då är inte kostander för kriminalitet, vård brottoffer och annat inräknade. Sverige är b.la det land som har absolut den högsta andelen skolbränder i hela världen !! 2009 var summan ca 1miljard, för den summan kunde man anställt 1000 nya lärare. Fler ex?? jag har i mängder.

    Finge

  48. Mikael Valtersson

    Essbeck
    Om SAP får samma röstetal i riksdagsvalet som i EU-valet så förlorar de rödgröna valet med stor marginal. Självfallet så var allas röstetal väldigt låga i EU-valet jämfört med normala riksdagsval. Procentuellt så behöver SD bara öka cirka 20% i förhållande till resultatet i EU-valet för att komma in i riksdagen.

  49. Calle

    Mikael Valtersson: SD ligger alltid 1-2 procent högre i valen än vad pollarna visar, ligger SD på 3% före valet (vilket är lågt uppskattat) kommer SD in i riksdagen. Att SD inte kommer in i riksdagen verkar i nuläget helt osannolikt.

  50. Calle

    Det är intressant att se att så fort som diskussionen försöker höja sig över plakatnivån försvinner herr bloggägare självt snabbt som ögat.

  51. Alexander

    Kent

    Kul att du äntligen svarar.Ditt svar är dock i mina ögon av den kaliber att jag tror att du skämtar.Att påstå att man vill ha fri invandring med tanke på hur det ser ut i Sverige är ju rent ut sagt vansinnigt.Eftersom den här synen verkar vara standard i Alliansen och de rödgröna är omöjliga att rösta på lutar det starkt åt SD för min del.

  52. Tack för att du orkar Kent.

    Jag blir alltmer övertygad om att stödet för SD kommer att fortsätta att krympa.

    Bara det faktum att det är ungefär samma halvanonyma kommentatorer som ständigt återkommer i den här sortens inlägg talar sitt tydliga språk tycker jag.

  53. Jag hoppas och tror att du får rätt Kent. Modigt och viktigt inlägg hur som helst. Dags att fler etablerade politiker tydligt tar avstånd för SD och deras minst sagt unkna politik.

  54. Alexander

    Nikke

    Jag är orolig för det som händer med upplopp i Rosengård och gängkriminalitet i förorterna.Detta är en direkt konsekvens av en för stor invandring,har du några förslag på hur vi ska komma tillrätta med de här problemen?

  55. Ola

    Jag håller helt med dej Nikke när man läser många kommentarer här blir man förvånad hur
    vissa personer är funtade.

    Och Kent jag är inte moderat men i den här frågan står jag helt på din sida.

  56. Mikael Valtersson

    Essbeck
    Små partier kan få genombrott i EU-valet men det förutsätter att de har väljare som är intresserade av EU-valet. SD:s väljare är bland de minst intresserade av EU-valet så ett resultat på 3,3% motsvarar antagligen ett mycket bättre riksdagsresultat. Mellan EU-valet 1999 och riksdagsvalet 2002 förbättrades SD.s resultat 4,25 gånger(425%). Förbättringen mellan EU-valet 2004 och riksdagsvalet 2006 var 2,6 gånger(260%). Om samma utveckling skulle ske mellan förra årets EU-val och riksdagsvalet 2010 så skulle det ge ett valresultat på mellan 8,6 och 14 procent för SD. Självfallet så tror jag inte att detta kommer ske, men en förbättring på 1,25 gånger så att SD kommer in i riksdagen är absolut inte omöjligt. Att utgå från något annat vore bara naivt.

  57. Alexander

    Ola

    ”Man blir förvånad hur vissa personer är funtade”

    De känner en oro över de problem som invandringen otvivelaktigt medför.

  58. Fredde@76

    Jag får gratulera Kent och resten av de misslyckade politikerna med anhängare inom de sju maktgalna partier vi har i lilla Svedala !
    Det har gått så långt nu att folk flyr detta ”trygga” och ”välskötta” land. Ett litet exempel är judarna som ännu en gång får packa sina väskor och flytta ifrån Malmö ( Som tur är så har de ju vanan inne ).
    Detta är svaret (s)tolpskottet Ilmar levererar :
    ”Det har inte förekommit några attacker mot judar, och om judar här vill flytta till Israel är det ingen angelägenhet för Malmö”, citeras han.
    Jag kan berätta att det är inte bara judarna som flyttar ifrån denna stad där det sprängs fler bomber än vad det gör i Afghanistan på ett år.

  59. Dan Melin

    Calle.

    Ni Sverigedemokrater är som flugor på en sockerbit. Sällan ser man sådan effektivitet när det gäller att bemöta kritik. Som gammal webbdebattör sedan sent 90-tal kan jag bara förundras över er taktik som närmast kan liknas vid virusinfektioners härjningar. Likt en cybermob slungas mer eller mindre kontrollerbar fakta mot den som ”vågar” kritisera erat så stolta budskap.
    När man sedan tar upp debatten med, i stort sett vem som helst av er Sverigedemokrater, så uppkommer en komisk situation. Ni har svar på allt, när det gäller den för er så viktiga frågan om invandring, eller rättare sagt invandrare. För det är just så att det egentligen inte är invandring som ni är emot, utan det är invandrare, och just dessa speciella invandrare som kommer ifrån muslimska länder. Er politik har ingenting med invandring att göra. Er politik har med främlingsskräck att göra. Det tragiska är att ni dessutom är grundlurade, många av de ”fakta” som tas upp i debatten, tex här på min motståndare Kent´s så trevliga blogg (jag är sosse) är direkt galna och är lätta att se igenom om man har lite medvetenhet och erfarenhet från tex nämndemannauppdrag och liknande. När Sverigedemokraten Kent Ekeroth talade på edra landsdagar framförde han precis det som vi andra (icke Sverigedemokrater) ser framför oss när vi tänker på SD, en totalfokuserad yngre man med en enda fråga på sin agenda, nämligen främlingsfientligheten mot invandrare från muslimska länder. Flera här påstår att SD inte är ett främlingsfientligt parti. Ja ni har rätt i det så länge främlingen kommer från ett land där invånarna ser ut som vi själva. Er politik är mycket klar och enkelspårig. När vi andra debatterar skolfrågor, sjukvård, demokratifrågor mm lyser ni Sverigedemokrater med er frånvaro. Men när någon ”vågar” debattera integrations eller segregationen i en seriös debatt, då lockas ni fram ur edra hålor. I tusensvärmar frodas ni på ert hat och er arghet ser inget slut, det är bara dessa muslimer återigen…. att ni orkar vara så fientligt inställda mot medmänniskor?

  60. Ola

    Alexander

    Är inte problem till för att lösas då?

    Vi behöver ju invandring i Sverige ..

  61. Sven Nilsson

    Dan Melin:

    Varför ojja sig över Sd? Fram med ALL fakta
    och då menar jag ALL fakta!
    Om allt som media och politiker säger om invandringen/brottsligheten stämmer. Ja då faller Sd:s argument platt …… Eller hur?
    Själv röstar jag på M men anser att i ett demokratiskt land skall folket vilja tillgodoses.
    Om Sd får 7% så skall de behandlas som ett 7%:s parti och inget annat.
    Framför allt skall även de hjälpas in i rikstagens arbete om dom eventuellt kommer över 4% gränsen, precis samma hjälp som Mp fick en gång i tiden. Kommer det att ske? om svaret är nej då finns det ingen som helst demokrati i detta land.

    Ingen av mina tidigare inlägg är kommenterade och det tar jag som att det ingen kan sätta sig imot fakta. Jag har hela datorn full av statestik och undersökningar från D.mark – Norge – Sverige och lite från Finland.. (inte statestik från galenpannor utan typ scb,brå , migrationsverket eller motsvarande från våra grannländer.

    Röstar på M men vill att Sd kommer in med en procentsats på sisådär 7%-10% då skulle det bli ett bättre land för oss Svenskar och skötsamma invandrare. Ha D / Finge

  62. Alexander

    Ola

    Tycker du att det går bra att lösa problemen?

  63. Alexander

    Dan Melin

    Ditt parti är ju direkt ansvarigt för situationen i förorterna.Lite självkritik vore kanske på sin plats?Fast det är ju lättare att rasiststämpla folk….

  64. ”Den svenska integrationspolitiken har däremot inte fungerat i alla delar…”,
    …och vad beror det på, Kent?

    ”Men jag skiljer på systemfel och människor…”

    Du kallar det systemfel. Andra kallar det för en misslyckad invandringspolitik och det är just det som det hela handlar om.

    Du börjar visst inse lite i alla fall…

  65. Ola

    Alexander

    Ja varför skulle inte det gå bra.. Så stort problem är det inte med invandringen..

  66. Sven Nilsson

    Bunny:

    Bra skrivit och tyvärr stämmer allt det där med rasist stämpeln=?
    Den rasism och kränkningar mot Svenskar är betydligt större än den mot invandrare (så upplever jag det iallafall när man är på skolor och ute i svängen)
    En annan kränkning av Svenskar som media bedriver är att brottslingar med utländska namn byts ut mot svenska.
    Ett ex är Ali som metro bytte ut mot skånska Gustav!?!?
    Kvällspressens vitpixlande av mörkhyade kriminella är en annan.

    Bonny….Fin blogg du har =)
    Mvh/ Finge

  67. Bunny

    @ Finge :)

    Tack snälla!! :)

  68. Pingback: Underbart « Inspirone

  69. Calle

    Dan Melin: jag är framför allt ”fientligt inställd” mot politiker som låtit situationen spåra ut. Jag anser det vara min plikt att reagera på uppenbar inkompetens. Jag, precis att du som sosse reagerar mot, och argumenterar mot, tex nyliberaler och andra som utan större samvetsbetänkligheter har som mål att fullsändigt förändra Sverige – utan att först fråga folket om lov. Sanningen är att det är du som står utan argument. Allt som ”sagts på denna sida” är i princip sant. Men du är ytterligare en som anser dig så rättrådig att du inte ens behöver besvära dig med att ta reda på fakta och att argumentera för dina åsikter, utom på ett dumt, svepande och fördomsfullt sätt (är det verkligen vad ni har lärt er på era anti-SDkurser). SD är förvisso inte ett idealiskt parti på alla områden, men i jämförelse med den genomsnittlige politruken är deras representanter (nåja kanske inte alla) ju intellektuella giganter – inte minst för att de tvingas argumentera med fakta, till skillnad mot sådana som dig.

    Det är inte annorlunda nu än när socialdemokratin gjorde entré för över 100 år sedan. Hatade var sossarna då av etablissemanget, men folket gav dem ändå mandat att förändra samhället till det bättre. Nu sitter i Sossar och moderater med handen djupt nerstuckna i den politiska syltburken och har inte någon förståelse för väljarnas missnöje, och ser inte det korrumperade i det system som de skapat. Att läsa tex Merit Wägers blogg kan ju göra en sömnlös, och man förstår att man som ansvarsfull medborgare måste bekämpa det system som står bakom.

  70. Alexander

    Har försökt förut och gör det igen,vilka är argumenten för en fortsatt stor invandring?

  71. Alexander

    Fortfarande ingen som kan redovisa argumenten för en fortsatt stor invandring?Det borde ju finnas många med tanke på att alla som inte gillar den idiotförklaras…

  72. UncleBob

    Jag halkade in på denna bloggen av en ren slump.

    Det är nästan skrattretande hur Kent Persson försöker FÖRMINSKA SD´s stöd för en stramare flykting och invandringspolitik.

    Folk går inte på hans sagor och floskler om det ”mångkulturella paradiset”. Nu räcker det med denna form av ”berikning”

    Herre Gud en blind höna förstår ju att massinvandringen är en sjuk affärsidé som sket sig redan när den skulle införas för trettio år sedan.

    Sossarna i Landskrona ville importera bidragstagare efter att Öresundsvarvet la ner.

    Man kunde ju ”tjäna pengar” på asylmottagandet lovade sossarna. Framförallt gjorde de felet att vara stöddiga och påstå sig vara ofelbara.

    Väljarna genomskådade så klart sossarna och de genomskådar ”det nya arbetarpartiet”
    Sd fick 23% i Landskrona och kommer att nå 10% med hjälp av de realister som sett hur Sverige sugs ut av sjupartiet. Det är riktigt dråpligt att läsa Kents tappra försök att snacka bort problemen med mångkulturen/massinvandringen/asylmissbruket.
    Fortsätt på det viset Kenta! Det ger nog en ny röst på Sd för varje inlägg du skriver.
    Men du: Måste dina floskler låta som hämtade ur Mona Sahlins memoarer?

  73. Oskar

    Hej!

    Om jag säger såhär: Moderaterna släpper inte in vem som helst i Sverige. Ni vill ha begränsad invandring.
    Vad säger det om eran människosyn?
    Ni gör därmed skillnad på folk och folk.

  74. jerry

    Bara en undran varför vill inte du och politikerna bo i den fantastiska mångkulturen?

    ni är hycklare som håller varandra bakom ryggen..Bara att gå tillbaka några år när Josefsson gjorde reportaget.
    nej snälla bröder och systrar..2010 måste vi stå emot detta vansinne.
    SD 2010

  75. Lennart Berg

    Hej Kent, hur ställer du dig till det faktum att moderater är de som i undersökningar visat sig vara mest negativa av alla riksdagspartier till att ta emot fler invandrare?

  76. Utlandssvensk

    Lennart Berg,

    Baserat på min erfarenhet gissar jag att Kent inte kommer att svara på din fråga.

    Min uppfattning är att han struntar i de moderata väljarnas motvilja mot immigration och mångkultur så länge som partiledningen gör detsamma. Om den dagen kommer när M förlorar tillräckligt många röster för att ändra åsikt kan du vara lung för att Kent anpassar sig.

    Detta är uppenbart inte minst pga. att Billström nyligen föreslog att vissa av de så kallade ”ensamkommande flyktingbarnen” bör deporteras till barnhem i sina hemländer. Om SD hade presenterat detta förslag hade Kent, utan tvekan, skrikigt sig hes om rasism och allas lika värde. När hans eget parti presenterar förslaget är han tyst. Således: Kent är en anpasslig politiker som endast och enbart är interesserad av att ligga i sitt eget partis mittfåra. Det är fullt möjligt att detta gynnar honom i den bemärkelsen att han hamnar på valbar plats. Vad det säger om hans moral och ryggrad är en annan sak…..

  77. Pauwi

    Invandringspolitiken har de facto pådyvlats det svenska folket. Den har varit naiv och vårdslös. Den har sitt ursprung bland 80-talets partiledare, främst inom folkpartiet, i maskopi med rödvinsvänstern. Dessbättre börjar nu det sunda förnuftet att vakna. Det innebär att Sverigedemokraterna kommer att få starkt ökat inflytande i likhet med systerpartierna i Norge och Danmark med flera länder. Det som är UNKET är det politiskt korrekta, oavsett om det presenteras av moderater, centerpartister, liberaler eller sossar. Tiden – och verkligheten med den- är Sverigedemokraternas bästa bundsförvant. Sverige behöver ett slut på experimenterandet med mångkultur, minaretbyggen, exklusiva förbehåll för vissa etniska kategorier, DO-tokerier m m. Sverigedemokraterna kommer att sätta punkt för den nuvarande invandringspolitiken samtidigt som det politiska programmet i övrigt lägger tonvikten på individens ansvar framför samhällets.

  78. Robban

    Kent Persson antingen så pratar du inte om SD men skriver att det är SD med flit eller så vet du inte vad SD står för. Vilka är det man ska ”slänga ut”?
    Jag tror nog att du väldigt gärna skulle vilja att SD var nazister men det är ganska ignorant med tanke på att det finns flera invandrare i SD från olika platser i världen.

    Du är extremisten och du är den som hatar, Kent.

  79. Björn

    Stå på dig Kent!

    Intressant att Sdarna använder sig av den här svärmartekniken på webben. För mig framstår det endast som ett klart sekt-beteende. Vad tror dom det ska leda till? Skulle någon normalt begåvad människa tycka att ”ja den här sekten verkar trevlig, den ska jag gå med i”?

    Om något parti i alliansen skulle tänka sig att samarbeta med konspirationsteoretikerna med Kent Foliehatten Ekeroth i spetsen skulle jag utan tvekan hoppa över till MP (hellre pest än kolera).

  80. Du är en säl, Kent. Det ska bli underbart att se alla er stollar vakna upp i September med Sverigedemokraterna på 6-10%.

    Argument för att jag vill ha annat styre?
    Läs lite artiklar på http://www.politisktinkorrekt.info och även du kanske ser vad som håller på att hända i vårt land.

    Får ni eller S fortsätta som ni gjort kommer Sverige som det var igår eller som det är idag att vara ett minne blott inom 10-15 år.

    Skygglappspolitik är vad ni sysslar med. Ni fattar inte vart vårt land är på väg!

  81. Mikael

    I hela mitt liv (snart 40) har jag röstat på moderaterna, förutom en gång då rösten gick till KD pga att de var nära att åka ur riksdagen.

    I valet kommer jag att rösta på SD. Ni politikerbroilers och massmedias hot och svartmålningar biter inte längre. Jag gick på det i över 10 år men sedan har verkligheten börjat komma ikapp när även mångkulturen kommit in i mitt bostadsområde.

    Hur är det Kent? Bor du i ett mångkulturellt område? Och med mångkulturellt menar jag inte den skötsamme iranier på hörnet som driver pizzerian utan riktiga grannar och klasskamrater till dina barn? Jag upplever det och det är inga fördomar, det är den råa och den brutala verkligheten som fick mig att omvärdera mina egna åsikter och inse att jag blivit lurad. Gissa hur det kändes.

    Vem som än blir statsminister av Mona eller Fredrik så är det en katastrof men med min röst på SD kan jag i alla fall när jag är riktigt gammal urskulda mig för mina barnbarn och säga ”jag försökte något i alla fall till skillnad från den stora massan”.

    Det är det, Kent, som kallas civilkurage!

  82. Peter

    Jag är också före detta Moderat, valet 2006.
    Kent Persson, du gör Moderaterna en stor otjänst med din attityd och på vilket sätt du formulerar mig.
    Ta till dig kritiken. Lyssna på Adelsson i Nordegren P1 vad han säger om SD – där har du mycket att lära.
    I min familj har jag bl a kommunalråd för Moderaterna. Ja du, det stämmer. Jag känner flera drivna personer som nu kommer rösta på SD – tidigare var Moderaterna det givna valet.
    Så sviker Moderaterna sina sympatisörer i invandringsfrågan? Där fick du utan att betala för det, ett uppslag till artikel.

  83. rökta definitivt! sverigedemokraterna.de visar att man lätt kan väcka en tankeställare hos folk som googlar….. :-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s