Reinfeldt leder Alliansen till valseger 2010

Reinfeldt tände till ordentligt i debatten igår mot Sahlin. Äntligen satte debatten fart och skillnaderna mellan Alliansen och de röda bli nu tydliggjord.

De röda gör det nu mindre lönsamt att arbeta och mer lönsamt att inte arbeta. Det är den bidragslinje vi varnat för som vi nu ser föras fram.

Under hela mandatperioden har nu de röda tjatat om hur orättvis jobbskatteavdraget är och att det bara går till rika. I deras eget budgetförslag behålls 69 miljarder av 71 miljarder som jobbskatteavdraget omfattar. De röda törs inte höja skatterna öppet för vanligt folk, man gör det istället smygvägen.

Det är dock anmärkningsvärt att man gör det dyrare att anställa ungdomar. Det lär inte göra det lättare för ungdomar att få jobb.

Jag trodde faktiskt vi hade föreningsfrihet i landet. Nu lämnas det. Att medlemskap i facket ska ge en skattesänkning på 100-150 kronor i månaden är ju helt sanslöst. Fackets problem att värva medlemmar är ingen uppgift för staten att lösa. Än mindre är det i skattebetalarnas intresse att subventionera fackmedlemskap. Det är en svunnen tid som är tillbaka och som leder tankarna till ett helt annat land som var känt för 5-årsplaner. Sammanfattningen blir att vi efter en rödvalseger får starta dagen med att säga god morgon kamrater kollektivt.

Fredrik Reinfeldt visade igår att det kommer bli en hård kamp hela vägen i valrörelsen. Reinfeldt har inte gett upp utan är fylld av energi för att återigen leda alliansen till valseger. Den energin kommer att räcka långt.

Bloggar: Altenberg och krohniskt och seved

22 kommentarer

Filed under val 2010

22 responses to “Reinfeldt leder Alliansen till valseger 2010

  1. Jag tror att Alliansen vinner valet till Riksdagen nu i höst. Läs bloggen krohniskt – en blogg som beskriver verkligheten på ett förståeligt vis.
    Raka rör är linjen.

  2. The Puker

    @ Kent!

    Ombytta roller? Det är ju The Puker som brukar vifta med kommunistspöket, Sovjet och så vidare. Keep out of my territory! ;-)

    Folk köper inte att det blir ”mindre lönsamt att arbeta” med den r*dgr*na budgeten. Du måste själv dra nya slutsatser av att 69 av 71 miljarder i jobbskatteavdrag är kvar.

    Gör en reträtt! Slicka såren. Omgruppera! Kör inte argument som inte längre biter!

    SACO och svenskt näringsliv har sunda argument som de för fram på

    http://di.se/Artiklar/2010/5/3/205933/Reinfeldt-Var-tredje-svensk-far-hogre-skatt/?sr=6&tr=271522&rlt=0

  3. Pingback: Tweets that mention Reinfeldt leder Alliansen till valseger 2010 « Kent Persson (m) blogg -- Topsy.com

  4. Anders Nyman

    För en gångs skull får jag hålla med The Puker. I ena stunden får de rödgröna kritik för att de behåller stora delar av jobbskatteavdraget. I andra stunden får de kritik för att de chockhöjer skatten. Det förstår ju var och en att en sådan kritik inte är seriös alls. Det man ibland glömmer är att alliansen vid valvinst skulle fortsätta att sänka skatter och fortsätta urholka vårt välfärdssystem. Med kommande regeringsskifte blir det ett stopp på det.
    Det är talande för Kent och faktiskt mycket komiskt när han går i taket för en skattesänkning. Jättekul. Att man sänker skatten för de som går med i facket innebär väl inte att man kan låta bli att gå in i facket. Kent menar möjligen att girighet skulle få någon att svika sina ideal. Mycket intressant ståndpunkt.
    Lite desperat kör Kent en liten vända med Sovjethotet. Beklämmande att se faktiskt.
    Återigen får vi se att Kent inte pratar något om sin egen politik. Vi tvingas konstatera att alliansföreträdare inte riktigt tror på sin egen politik. Tro inte att väljarna kommer att göra det heller.

  5. Alex

    Anders, jag misstänker att Kent raljerar lite när det gäller ”kamrater”…

    Men att ge skattesänkning för fackmedlemsskap måste nog var och en inse är en märklig företeelse som leder tankarna till 70-talets korporativistiska tanke om att vi alla ska företrädas av diverse olika föreningar genom våra liv – LO, Hyresgästföreningen, Fonus etc, och det smakar inte bra i munnen. Staten bör i ett fritt samhälle inte ge ekonomiska incitament/lättnader för att vara med i åsiktsdrivande föreningar.

  6. Alex

    När det gäller skattepolitiken på de Rödas sida så är det läbbiga att de så tydligt delar upp folket i ett ”vi” som ska få pengar av ”dom”, dvs. ”dom” som har det lite bättre ekonomiskt ställt än ”vi”. Snacka om att alienera grupper! Det är en klart obehaglig retorik och ett läskigt tankesätt.

    Dessutom är det ekonomiskt felaktigt.

  7. Anders Nyman

    Ja Alex. Det är klart att han raljerar. Det blir inte ett dugg mindre pinsamt för det. Han har ett flertal gånger försökt skrämmas med kommunistspöket. Det är ju inte så smickrande för Kent själv men var och en får väl bedömma hans retoriska färdigheter. Jag har min syn klar och förstår inte hur han kan vara moderaternas nummer ett i Örebro. Men jag kommer aldrig att rösta på honom så det är ju knappast mitt problem.
    Du får ursäkta mig Alex om jag missat något. Man sänker skatten för de som är med i facket. Man höjer väl inte för de som väljer att stå utanför. Jag kan inte riktigt se problemet.
    Skattepolitiken kan man se på ditt sätt. Man kan också välja att se att vi alla bidrar till vår gemensamma välfärd efter bärkraft.

  8. Ola

    Så Kent vill med den här bloggen säga att om moderaterna får makten nästa mandatperiod så kommer Reinfeldt ändra allt som moderaterna varit emot genom tiderna.. Få se då försvinner den allmänna rösträtten och man får rösta efter hur rik man är. Därför det var så viktigt införa FRA-lagen för Reinfeldt så han får koll på sina medborgares penninginehav. Och så tycker Kent att sjukförsäkringen ska bort och pensionerna. Ja listan blir lång om allt som moderaterna varit emot. Men måste ju erkänna att dom var för Apartet i Sydafrika och Rhodesia .

  9. … men att man har behållit avdraget för medlemskap i en arbetsgivarförening är helt ok?

    (http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/01/januari-15-2010-visste-ni-att.html)

  10. Esse

    Är det inte medlemskap i en A-kassa som ska ge en skattereduktion eller har jag missat något eftersom du Kent och andra i kommentarerna skriver ”facket”?

  11. Ola

    Alex

    Nu är det ju så att arbetsgivarna får oxå sänkt skatt för avgiften dom betalar till sitt fack.. Varför ska inte då arbetstagarna få göra det?
    Nu tycker ju Kent att det är skillnad på folk och folk men det ingår i moderaternas tankesätt..
    Var tror du moderaterna får sina hemliga pengar ifrån? Tror du inte att företagen är dom skyldiga? och då måste dom få igen lite pengar som vi betalar in i skatt

  12. Ola

    Esse..

    Du har helt rätt men moderater klarar inte av att förstå det.. Dom ser ju inte skillnad på en försäkring och bidrag.. Så begär inte så mycket av dom..

    Men som jag förstått ska dom som är med i facket av arbetstagarna oxå få göra samma avdrag som moderaterna har låtit arbetsgivare som är med i facket göra.

  13. Hörru Bengt Persson! Nu får du ta och sluta fåna dig. Du verkar inte riktigt kunna bestämma dig om det är bra eller dåligt med de rödgrönas skattehöjningar. Jag tror du är besviken att skattehöjningen inte blev större. Nu kan du inte riktigt tala om ”skatteschock”.
    Sluta fåna med kommunistspöket.
    Idag åker ju dina företrädare på en liten tågtur. Det enda de berättar är vad de INTE ska göra nästa mandatperiod. Det kan inte kallas vallöften.

  14. Tur är att politiken inte handlar om att den som är mest optimistisk vinner valet.

    Kent Persson är inte kapabel att analysera varken Reinfeldts eller Sahlins insats i debatten för att han är jävig och djupt rotad i Moderaternas tänk och tyck.

    Det kommer aldrig komma någon stark kritik mot Reinfeldt från Kent Persson eller någon positiv kritik till Sahlin.

    Frågan är hur bra Reinfeldt är vad han än gör och hur dålig Sahlin är vad hon än gör.

    Vad som är intressant är sakpolitik att ta ett förslag från motståndarsidan , beskriva det och sedan lägga fram den egna politiken så att båda alternativen står mot varann och den som läser kan välja vilken sida de vill stå på.

    Men vad jag förstår så får väljarna vänta på förslag till 3 veckor innan valdagen.

    Varför inte presentera det nu ?

    Kan påminna om Reinfelds ord från hans första regeringsförklaringen.

    ”Arbetslöshetsförsäkringen skall bli obligatorisk och omfatta alla som förvärvsarbetar”

    Kent jämställer medlemskap i en fackförening med att vara medlem i en förening, det handlar om en försärkring och det är knappast jämställt med att bara vara medlem i en förening.

    http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2243005&BroadcastDate=&IsBlock=

  15. Pingback: Valet 2010 handlar om framtiden « Moderata Perspektiv

  16. Alex

    Ola, Anders mfl:

    1. Skatt efter bärkraft är en väldigt bra princip, det håller jag med om. Alltså betalar i dagsläget den som tjänar 100.000 kr i månaden först kommunalskatt på ca 30.ooo kr och sedan statlig skatt på någonstans i runda slängar drygt 20.000 kr. Således går mer än hälften i skatt, drygt 50.000 kr. Den som tjänar 30.000 kr betalar kommunalskatt ca 30 procent, dvs. ca 9.000 kr. Hur menar du att det inte skulle vara skatt efter bärkraft? Blir det skatt efter bärkraft först när vi är på 70- 0ch 80-talets pomperipossanivåer, dvs att man i vissa lägen fick betala mer skatt på marginalen än själva inkomstökningen?

    2. Arbetsgivare gör generellt sett naturligtvis avdrag för kostnader för inkomsternas förvärvande, ex. vis. lönekostnader. Den typen av avdrag är ju inte tillåtna för privatpersoner, så den anomalin är inte konstig. Rätt till avdrag för att vara med i en akassa är väl dock inte orimligt tycker jag. Som jag hade uppfattat det skulle även fackavgiften vara avdragsgill, vilket är märkligt, varför bevilja avdrag för medlemsskap i en typ av åsiktsdrivande föreningar men inte för en annan typ? Avdrag för medlemsskap i Moderaterna kanske?

    3. Bidrag eller försäkring? Sanningen är väl att såväl försäkringskasseersättningar som a-kasseersättningar är kraftigt skattesubventionerade, varför de inte är försäkringar i klassisk mening. Sen är de inte rena ”bidrag” heller, eftersom man har betalat in en slant själv som avgift. De är alltså någon sorts mellanting mellan bidrag och försäkring.

  17. Ola

    Alex

    Arbetsgivaren får göra avdrag för dom pengar dom betalar till SN som medlemsavgift så varför skulle inte arbetstagarna få samma förmån.

    Arbetstagarna har avstått 4,5% av löneutrymmet så att arbetsgivaren ska betala in det i arbetsgivaravgift..Gå in och titta på arbetsgivaravgiften ska du se. Och det är samma sak med sjukersättningen .

    Det om skatten som betalas in är att man ska betala efter bärkraft och en som har högre lön har ju högre bärkraft eller hur.

  18. Anders Nyman

    Alex
    1. Svar nej. Vi behöver inte upp på pomperipossanivåer.

    2. Man behöver inte ha en viss politiskt åsikt för att vara med i ett fackförbund.

    3. Kalla det vad du känner för. Nivån är väl oftast mest intressant för den som behöver ta del av den.

  19. Pingback: Vilka är de rödgrönas största fiender? « Under den lugna korkeken

  20. Kent Karlsson

    Vad består Alliansens politik av?
    Jo, skattesänkningar, skattesänkningar, skattesänkningar… och skattesubventioner, skattesubventioner, skattesubventioner…!
    Ni har ju inget annat att komma med! Patetiskt! Undra på att opinionssiffrorna ser ut som de gör i mätning efter mätning!
    Ni vann valet 2006, inte på att väljarna var överförtjusta i eran politik, utan för att de var trötta på Göran Persson! Därav era dåliga opinionssiffror sedan 2006! Ni kommer att förlora valet 2010 just pga eran totalt bristfälliga politik vad det gäller jobbskapande åtgärder! Allt ni har är dessa Skattesänkningar och skattesubventioner för de förmögna som inte orkar städa själva eller vill betala vad det kostar utan subventioneringar! Ni kommer att förlora valet 2010 pga eran empatilösa behandling av sjuka genom eran sjukförsäkringsreform! Ni kommer att förlora valet 2010 pga eran syn på arbetslösa som varandes ”lata” och inte vilja söka jobb genom eran sänkning av a-kassan för att öka ”incitamentet” att söka jobb! Som om inte 99.99% vill ha jobb av de som är arbetslösa!
    Ni kommer att förlora valet 2010 pga att de av Reinfeldt benämnda ”Det sovande folket” har vaknat och genomskådat eran bluffpolitik!
    Som exempelvis eran bluff om jobbskatteavdraget:

    Hur mycket blir det kvar i verkligheten av jobbskatteavdraget?
    •Införande av skatt på trafikförsäkringspremien.
    • Förmånsbeskattning på hem-pc.
    • Höjd gräns för reseavdrag.
    • Slopad skattereduktion för avgift till a-kassa och fackförening.
    • Höjd a-kassaavgift för många.
    Trots löfte om motsatsen höjde Alliansen bensinskatten! Hur mycket blir det kvar av jobbskatteavdraget för en jobbpendlare som måste använda bilen till jobbet?
    Blir dyrare att besikta bilen nu också:
    “Snart chockhöjs priset på bilbesiktning. Efter avregleringen vid halvårsskiftet ökar priset till minst 500 kr, enligt de bedömningar som konsultföretaget McKinsey gjort på regeringens uppdrag, skriver tidningen Motorföraren i sitt senaste nummer. I Finland kostar det idag nästan 1 000 kr att genomföra en bilbesiktning, vilket innebär att priset i det närmaste har tredubblats efter avregleringen där”
    Låga löneökningar som snart kommer att ätas upp av prisöknar. Dessutom måste vi köpa extra försäkringar för att täcka upp för den försämrade A-kassan. Vad får vi egentligen kvar av jobbskatteavdraget? Inte mycket om ens något!
    Alliansen vill ju hävda att alla har tjänat på jobbskatteavdraget! Men hur mycket får vi i realiteten kvar?
    Det är ju det som är det intressanta, av flera skäl! Om du har 1500:- eller 150:- per mån. kvar av avdraget gör en väldig skillnad på din konsumtionsförmåga med avseende på hur jobbskapande jobbskatteavdraget i realiteten blir! För 150:- mer per mån. kan du inte konsumera särskilt mycket! För att jobbskatteavdraget skall ha någon som helst effekt på sysselsättningen måste inhemskt producerade varor konsumeras ex. Volvo och SAAB bilar som då drar med underleverantörer! Hjälper inte upp sysselsättningen i Sverige om vi köper Asien producerade platt-TV vilket väl kanske kan vara möjligt att göra med ett tillskott i plånboken på 150:-/mån.! Om vi får 1500:- eller 150:- per mån. är ju i högsta grad avgörande för hur mycket vi kan spara som ju pga. av den försämrade sjuk och arbetslöshetsförsäkringen är nödvändigt att göra för att ha en liten möjlighet att överleva om vi skulle drabbas av sjukdom eller arbetslöshet! Så hur stor summan vi får kvar i realiteten är helt avgörande för om vi låginkomsttagare har någon nytta av jobbskatteavdraget (om man ställer det mot de försämringar som genomförts i våra trygghetsförsäkringar) i ett lite längre perspektiv med avseende på att vi ju faktiskt kan bli sjuka eller arbetslösa! Det är ju dessa försämringar som gett utrymme för skattesänkningar, enligt Husmark själv!

    Jobbskatteavdragets verkliga syfte:

    ”Vi vill inte ha lönesänkningar”
    Anders Borg i Rapport, 19 maj

    ”Förbättrar lönebildningen: förstärker outsider och sänker reservationslönen”
    Anders Borgs statssekreterare Per Jansson förklarar fördelarna med att sänka inkomst-skatten, vid ett möte på UD, 26 augusti.”

    Länk till expressens artikel:

    http://www.expressen.se/Nyheter/1.1701097/hemliga-planen-sank-lonerna

    Citat ur artikeln:
    ”Trots att regeringen säger sig inte vilja sänka lönerna, så använder de alltså lönesänkningar som ett argument för sin politik på sina egna möten.
    Nationalekonomen Stefan de Vylder förklarar begreppet ”reservationslönen”:
    – Det är den lägsta lön som någon är villig att jobba för.
    Om man sänker reservationslönen, innebär det att man pressar ned lönerna?
    – Ja, det kan man säga. Många skulle säga att man då bäddar för det här med ”working poor”, som är ett begrepp i USA. De som jobbar mycket men ändå har dåliga löner.”

    Är det inte lite märkligt att de frågor som Alliansen vill göra till stora valfrågor inte anses av stora flertalet väljare som viktiga? Skatterna anser endast 5% vara viktiga enligt SOM-mätningen! RUT-bidraget tycker endast 1% av väljarna är viktig enligt en mätning Novus har gjort! Ändå fortsätter ni med en dåres envishet framföra dessa frågor som viktiga för landets överlevnad!

    Om nu KD som ligger illa till för att klara 4% spärren inte kommer över den, hur skall ni då kunna vinna valet?

    ALLIANSENS ”FUSKPOLITIK”: Sjukförsäkringsfusk-Alliansens åtgärd= Kollektiv bestraffning (försämringar för alla)! Skattefusk-Alliansens åtgärd= Kollektiv belöning (skattesubventioneringar för de som tidigare skattefuskade)!

    Dessa är anledningen till att ni den 19 september åker ut på öronen!

  21. Alex

    Anders:

    1. Ok, jag tar det som att du är ense med mig om att redan idag, trots den hemska borgarpolitiken som har raserat hela landet, så har vi skatt efter bärkraft.

    2. Att vara medlem i LO är ju faktiskt de facto att stötta S ekonomiskt. Alltså ett skatteavdrag för att stötta S ekonmiskt. Att LO driver en politisk agenda gemensamt med S kan väl inte ha gått någon förbi?

    3. Etiketten får betydelse i vissa diskussioner, eftersom motargumentet till att det finns samhällsekonomiskt skadliga effekter med alltför höga ersättningsnivåer är att det skulle röra sig om försäkringar och att man därför skulle ha rätt till högre ersättningar. Det argumentet är ju inte i sig särskilt hållbart, försök att ta det med Trygg Hansa, men det är inte bara ett dåligt argument, det bygger också på fel antagande. Sen kan jag ju still undra om några hundringar i månaden är vad som skiljer barbari från välfärd, men det är en annan diskussion.

  22. Anders Nyman

    Alex.
    Du är givetvis fri att tolka mitt svar precis som du vill. Kan väl dock säga att vi nog inte någonsin kommer att vara helt överens när det gäller beskattning :D
    I övrigt får jag hänvisa till mina tidigare svar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s