Ingen överraskning att Baylan får sparken

Att Baylan får sparken som socialdemokraternas partisekreterare kommer inte som någon överraskning. Det som är förvånande är att det tog så lång tid efter katastrofvalet innan han fick lämna sin post.

Om nu denna avgång underlättar för valberedningen att komma till skott vet jag inte. I ett parti där de som vill bli partiledare inte får det och de som får inte vill är det svårt att förutse vad som sker i nästa steg. En sak är dock säker, socialdemokraterna kommer att välja både en ny partiledare och en ny partisekreterare. Att det bli en man och en kvinna är inte heller så förvånande. Frågan är ju bara vilka blir det? Spekulationerna lär inte minska efter dagens besked från Baylan.

I min söndagskrönika idag så berörde jag just det faktum att socialdemokratins problem skapar ett vakuum för hela den svenska inrikespolitiken. En regering behöver en fungerande opposition. Det är just en fungerande oppositionen som saknas i svensk politik just nu.

Det är ändå mycket förvånande att Baylan som både varit minister och socialdemokraternas partisekreterare under så långt tid agerar som en Bagdag-Baylan. Baylan verkar fullständigt sakna insikt i sin eget ansvar för socialdemokraternas haveri. Men det stannar inte där, Baylan menar på fullt allvar att han har krattat manegen för kommande partiledning… vad säger man efter ett sådant uttalande?

Bloggar: Johan W (snålast av dem alla att länka tillbaka…) och Tokmoderaten och Thomas och Mattias och Rasmus och krassman och motpol

Media: AB och AB2 och SVD och SVD2 och SVD3 och DN och DN2 och DN3 och Exp och Exp2

16 kommentarer

Under Uncategorized

16 svar till “Ingen överraskning att Baylan får sparken

  1. Pingback: De som vill får inte och de som får vill inte « Moderata Perspektiv

  2. Pingback: Kent Persson (m) går över gränsen mot Baylan « Röda Berget

  3. Jag kan hålla med om att man kanske inte ska kalla Baylan för ”bagdad-baylan”. Nu gör jag ju det med syfte på det vad han sa. Baylan säger att han krattat manegen åt socialdemokraterna. Det var det jag syftade på och det skrev jag oxå i bloggen. Kanske är rubriken för tillspetsad.

    Nu är jag långt ifrån själv att kalla honom för detta. Helle Klein gör samma sak på sin twitter. Antar att du svarar henne med ett likadant blogginlägg.

  4. Pingback: Historisk förändring i att våga tänka stort « Under den lugna korkeken

  5. Rätt ska givetvis vara rätt. Baylan har avgått och inte fått sparken, i alla fall inte formellt.

    Det var att ta i att kalla honom Bagdad-Baylan och det ber jag om ursäkt för. Att andra sossar kallat mig för Bagdad-Kent förlåter ju självklart inte saken. Inte heller att sossar kallat Baylan för Bagdad-Baylan heller. Jag utgår givetvis ifrån att min ursäkt godtas och att Peter mfl nu skriver blogginlägg där de tar avstånd från Helle Kleins uttalanden och de sossar som kallat mig Bagdad-Kent.

  6. Ivan

    Opassande och rasistiskt! Avgå!

  7. Vem pratar du med Kent ?

    Du sätter ribban lågt i denna bloggpost. Mycket skadeglädje i denna post.

    Om andra kallat dig för Baghdad Kent och du anser att det inte har med denna saken att göra , varför då nämna det i kommentatorsfältet.

    Tydligen får Johan W en känga för att han är dålig på att länka tillbaka.

    Du hade kunnat skriva denna posten utan klisterlappar och sura citroner.

  8. Hasse

    Baghdad-Baylan…. hehe. Jag förstår precis vad du menar. Du behöver inte be om ursäkt. Till alla lättkränkta sossar: AVGÅ! ;-)

  9. Mia

    Fy fan vad taskigt att kalla honom för det. Det är väl bra att vi får politiker med utländsk bakgrund, hur ska det annars fungera?
    VERKLIGEN LÅGT!

    Mia.

  10. Ola

    Per Schlingmann avgick han eller fick han sparken
    i dina ögon Kent?
    Det var lågt skrivet ” Bagdad-Baylan” du platsar nog snart
    i SD

  11. Pingback: Damberg och Palm i toppen, är mitt förslag — Mikael Persson

  12. Varför har du ändrat rubriken Kent? Du skrev ju Bagdad-Baylan i rubriken innan. Du är en riktig SD-anhängare i själ och hjärta du, som så många av er moderater är… Så låt du den gamla rubriken stå kvar så att fler kan se genom ditt falska jag.

    All respekt från mig till Baylan som jag är övertygad avgick för att han insåg att det var det bästa för partiet. Tänk om alla tänkte på partiet i första hand, då skulle det bli väldigt bra!

  13. Fredrik S

    Är du själv politruk-Kent? Du är den enda moderata politiker, som hittils har ansett överenskommelsen om de illegala invandrarna, som något positivt. Flera riksdagsmän har ju redan yttrat kritik, och anser överenskommelsen gå på tvärs mot moderata värderingar.

  14. edit-kent

    Om du kan ta bort vissa bitar av rubriken varför kan du inte ta bort texten där du skriver att han fått sparken ?

    Hur saker än föreligger så avgår han ju.

    Du skriver ju själv att Baylan formellt sett har avgått.

  15. Hasse

    Aha… det verkar som inte alla fattar varför Kent kallar honom Baghdad-Baylan. Det är inget rasistiskt tillmäle i stil med ”Turk-Baylan” eller liknande. Det har inget att göra med hans etnicitet utan är en anspelning på Iraks förre informationsminister Baghdad Bob som gav uppenbart verklighetsfrånvända pressuttalanden innan Saddam-regimen föll. Googla namnet om det är obekant. Finns säkert en del roliga clip på YouTube skulle jag tro.

  16. Anna

    Nej du lilla ”Hasse”, skadan är redan skedd och det ska man stå till svars för!

Kommentera

