Jobben och välfärden i fortsatt fokus

Jobben och välfärden är i fortsatt fokus i Alliansens politik. Målet är att nå full sysselsättning där alla som kan jobba och bidra till samhällsbygget ska få möjlighet att göra det. Det är genom arbete vi byggt vårt välstånd och det är genom att få fler i arbete som välfärden kan garanteras och utvecklas. Jobben och välfärden går därför hand i hand i Alliansens politik.

Alliansen presenterar idag sin vårproposition där det är fokus på just jobben. Återigen visar regeringen upp att man ser samhällsproblemen och att man är bered att göra något åt dem. De som har det svårt att komma in på arbetsmarknaden idag är ungdomar och utrikes födda. Därför pekas det nu ut extra åtgärder och insatser för att dessa ska få det lättare att komma in på arbetsmarknaden. Det handlar om utökat och förstärkt lärlingssystem, förstärkt utbildning, en förstärkt skola och validering samt prövandet av införande av så kallade nystartszoner. Det är en hel rad åtgärder som nu sätts in eller förbereds för att skapa ännu bättre förutsättningar för att fler ska få ett jobb att gå till.

Den globala finanskrisen och oron fortsätter dock att ställa till bekymmer för framför allt omvärlden. Men en global kris påverkar också givetvis Sverige. Tillväxttakten sänks och runt hörnet finns det oro för att krisen kan fördjupas. Därför måste nu regeringen agera ansvarsfullt. Den som sätter sig i skuld är inte fri att agera. Det finns de som nu påstår att den globala krisen är över. Det är just den inställningen som hotar svensk ekonomi och i dess förlängning jobben och välfärden.

Det finns de krafter som nu ropar efter mer och större reformer. Det är samma Socialdemokrati som hela tiden utropat att regeringen gör för lite och att det är för sent. Låt oss då påminna oss om att det är samma socialdemokrati som då ville chockhöja skatterna för låg- och medelinkomsttagarna. Låt oss då komma ihåg att det är samma socialdemokrati som ville att staten skulle köpa SAAB för åtskilliga miljarder. Slöseriet från S var oansvarigt då och är det nu.

Extra tydlig blir konflikten mellan S och Alliansen i just jobbfrågan och ekonomin. Alliansens strävan mot full sysselsättning och återupprättandet av arbetslinjen ställs emot den passiva socialdemokratiska bidragslinjen. Alliansens ansvarstagande för de offentliga finanserna med ordning och reda ställs emot en socialdemokratisk ansvarslöshet där allt lovas till alla med konsekvensen att de offentliga finanserna hotas. Jobb och välfärd ställs emot ansvarslöshet och utanförskap. Sverige behöver en Alliansregeringen som prioriterar jobben och välfärden före en opposition med innehållslös retorik.

Media: DN och DN2 och SVD och AB

Bloggar: Sten Nordin och Högberg och Thomas och Peter och Röda Berget och Gunnar Hökmark

ABDNDNDNE24GPSR, SvDSvDSvDSvDSvDSvT.

38 kommentarer

Under Uncategorized

38 svar till “Jobben och välfärden i fortsatt fokus

  1. Pingback: Christian.Ottosson.nu » En inkluderande politik med nystartszoner

  2. Du är ganska slarvig med att fundera över vad S avser och vad vi själva har åstadkommit.Sveruge behöver en Regering som åtgärdar frågan om arbetsmarknaden. För min egen del hoppas jag att det skall vara vårt parti som klarar av det.
    Men var inte så kvick att avfärda Socialdemokraternas uppriktiga mening att jobben måste räddas och bli fler.
    För övrigt lutar väl 2014 till att bli ett tvåpartival.
    Alliansen måste fundera över det där med störst och bäst och vakrast. Missköter man vården av sina partibröder så riskerar man att tappa

  3. Jag begriper inte detta tjat om ”allt lovas till alla”.. För tusan, jag befinner mig i Fas3 och jag kräver inte ”allt”. Det enda jag önskar mig är en inkomst jag kan överleva på, då främst genom ett lönearbete. Under tiden dit, vilket kan vara en ganska lång tid om man är 50+ så tycker jag mig vara värd en lön som jag kan leva på även här i Fas3, eftersom jag arbetar. Jag tycker inte heller att det är för mycket och ”allt till alla” om jag även efter ett års arbete kunde få en riktig semester, med rätt att avvika och göra vad tusan jag vill. Det är tröttsam retorik att hela tiden tugga om ”allt till alla” osv.. I synnerhet när ni själva envisas med att dela ut anordnarbidrag till anordnaren när det är jag/vi som utför jobbet. Jodå, visst är det så.

  4. Ola

    Om Alliansen strävar efter full sysselsättning och det enda som händer är att arbetslösheten ökar.. Är det då som det ska Kent?

  5. Pingback: Skuldkrisen dämpar BNP-tillväxten « Görans tankar och bagateller

  6. The Puker

    Chockhöja skatterna? Grejen är ju att Sverige ligger på en mindre hedrande silvermedaljplats i den internationella skattetrycksligan. Endast Danmark är värre och tronar prispallen.

    Det finns en ohederlig allians kring detta med skatterna. Nya socialdemokraterna (f.d. moderaterna) hävdar sig ha sänkt dem rejält och Gamla socialdemokraterna håller med. I själva verket har ytterst lite hänt på det totala skattetrycket och vid en eventuell S-ledd regering lär vi bara få se symboliska återställare.

    Folk är nu dessutom ganska ointresserade av skatter, även om Nya socialdemokraterna vill driva på frågan. Det som intresserar folk är jobbfrågan och där har pressen och gamla socialdemokraterna lyckats utmåla regeringen i negativa drag. När Åsa-Nisse lämnade in var ju journalisterna tvungna att hitta ett nytt drev och det blev jobbfrågan. Otur för smygsosseregeringen… men så går det ibland.

  7. ”Det finns de krafter som nu ropar efter mer och större reformer. Det är samma Socialdemokrati som hela tiden utropat att regeringen gör för lite och att det är för sen.”

    Du har fel. Det är många, många fler än socialdemokrater som är ganska så missnöjda med regeringen. Nu ser vi fina saker på papper i budgetpropositionen men det som regeringen måste kunna leverera är konkreta åtgärder. Praktiska förändringar som verkligen fungerar.

    Nu när socialdemokraterna har blivit ett mittenparti så borde M se över hur lojal väljarbas man egentligen har.

  8. Kent! Budgetpropp är en flopp, den är så tunn så man får ha förstoringsglas för att hitta något konkret. Det är som M. Andersson beskrev, det är mer en lägesrapport vad som är gjort och vad som ”Troligen” Kanske kommer att göras. Så omdömet är som valigt tomt och idéfattigt….ganska så tröttkört parti….

  9. Bra analys av WIdar Andersson —> http://www.folkbladet.se/opinion/ledare/default.aspx?articleid=5997916

    ”Hon kritiserade också effektivt att finansministern – för att höja sina egna insatser – gärna jämför Sverige med länder som vinglar på gränsen till statsbankrutt. Det är mer rimligt att jämföra Sverige med stabila länder som Tyskland, Österrike och Schweiz, hävdade Magdalena Andersson. I dessa och flera länder är arbetslösheten lägre än i Sverige.”

    ”Han försökte lägga Vänsterpartiets och Miljöpartiets skattehöjningsförslag i Magdalena Anderssons knä. Anders Borgs syfte var att klumpa samman socialdemokraterna i ett rödgrönt och skakigt regeringsalternativ Magdalena Andersson blev dock inte svaret skyldig. Hon påminde Anders Borg om att de senaste opinionsmätningarna visat att hälften av den borgerliga regeringen är utraderad från riksdagskartan.”

    ”Med Magdalena Andersson har socialdemokraterna skaffat sig en trovärdig utmanare till Anders Borg. Hon brusar inte upp, hon ägnar sig inte åt överbud och hon signalerar ansvar för den offentliga ekonomin. Från alla möjliga och omöjliga håll har riktats stark kritik mot Anders Borgs ”passivitet”. Han borde satsa mer, investera mer, våga mer; så lät det från i stort sett varje särintresse från LO och till Svenskt Näringsliv i går.”

  10. The Puker

    Widar Andersson? Han är bara svada och ingen hjärna.

  11. Pingback: Vilket är alternativet… « Lotta Olsson (m) Blogg

  12. @the puker

    Finns det någon som inte är svada och som har hjärna enligt ditt sett att titta på det politiska etablissemanget ?

  13. Om jobben var i fokus så hade inte 18 miljarder sparats i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

    Arbetsförmedlingen har blivit regeringens spargris under allianstiden.

    http://www.dn.se/ekonomi/miljarder-till-arbetslosa-laggs-pa-hog

  14. Pingback: Varför vänta i sex år? | Gunnar Hökmark

  15. The Puker

    @Essbeck!

    The Pukers släkting Carl Bildt får godkänt. Samma gäller Björklund, men det mest för att The Puker tycker det är fascinerande med en politiker som förmodligen drömmer om skolaga, att förse polisen med dumdum kulor mm saker som ju är en frisk fläkt.

    Smygborgaren Göran Persson får också godkänt, om han nu fortfarande räknas in i det politiska etablissemanget.

    Men ärligt talat känner sig The Puker lite träffad av din fråga. Det borde ju finnas fler men The Puker kan inte identifiera några…

  16. bittergubbe

    Får vi be om en kommentar angående din kollega “jag gjorde ju bara som alla andra” Lena Adelsohn Liljeroth.
    Kent?

  17. @the puker,

    För mig känns Björklund lite för slarvig med fakta. Min gissning är att Björklund kanske drömmer om att bli försvarsminister men eftersom det var skolan som blev hans lott så blir det att forma den efter hans egen erfarenhet. Militär diciplin i skolan verkar viktigare än att de lär sig någonting. Prioritet nummer ett för skolan just nu verkar handla om att bejaka möjligheten att tjäna pengar på verksamheten. Begreppet kvalitet kommer inte först. Sedan verkar ju en invasion av Gotland från Ryssland vara nära om man tittar lite närmare på det folkpartistiska kynnet. Då verkar lösningen från deras håll att man snabbt gå med i Nato och väpnar Gotland till tänderna.

    Göran Persson är ju Pr gubbe nu. Så när han säger någonting i debatter så handlar det gissningsvis om att han jobbar och pratar för kunds räkning, dock är inte alltid kund synlig.

    Calle Bildt är teflongubben. Inget fastnar på honom.

  18. MOMENT 22 (dumhet i systemet)…läste ett inlägg på Aftonbladet som gav mig dålig eftersmak…ta och rätta till detta fel i systemet omedelbart..
    Annars tar S över p g a av ren dumhet…
    LÄS!!…
    Kent Sven-Erik Karlsson kommentar….
    Det är många som reagerade på rubriken till debattartikeln på DN igår men den har ju med all säkerhet sats av DN själva för att klistra på S en etikett av att vara ”stenhårda” mot arbetslösa!
    Men när man läser artikeln så får inte jag den bilden av vad Löfven och Andersson vill få fram för budskap.

    Personligen, som varande just arbetslös har jag inget emot att det ställs ex krav på utbildning för att förbättra möjligheten till ett jobb om det är möjligt så länge det då också ERBJUDS möjligheter till det och att det finns ekonomisk stöttning som gör det privatekonomiskt möjligt!
    Så är ju inte fallet under nuvarande regering!

    När jag träffade min handläggare på arbetsförmedlingen första gången
    kom jag dit med två utbildningsförslag som jag ville satsa på. Båda
    dessa utbildningar efterfrågas ofta i jobbannonserna för mitt yrke. Den
    ena utbildningen är en vecka (Truckutbildning), den andra kanske ett par månader.Svaret var då att det inte kunde komma ifråga innan jag
    varit arbetslös i sex mån.??? Frågade också om ekonomisk flytthjälp om
    jag hittade jobb på annan ort. Samma svar där, det är sex mån. som
    gäller??? A-kassan ligger i mitt fall på ungefär 55% av min lön, under
    existensminimum! Är inte lätt att finansiera en flytt på det!

    De menade att jag skulle söka jobb i sex mån. först, jobb som inte finns på den lilla orten jag då bodde???

    Med andra ord, om du har idéer och drivet att t.o.m. frivilligt
    flytta för att få ett jobb så kan du glömma att du får stöd från
    arbetsförmedlingen innan du kan klassas som långtidsarbetslös???
    Jag påtalade för min arbetsförmedlare att utan omedelbara insatser, som ex utbildning, självklart riskera att öka antalet långtidsarbetslösa.
    Han höll med mig men sådana är reglerna som han uttryckte det. Det blir ju lite av moment 22 sade jag. Jo så blir det sade han! Effektivt mot arbetslösheten i landet? Snarare tvärtom! Undra på att långtidsarbetslösheten ökat med 143%!

    Istället skickar de hem jobbannonser för jobb som du MÅSTE söka som efterfrågar/kräver kompetens du INTE har! Hur skriver du en bra jobbansökan när din kompetens inte på långa vägar räcker till för jobbet? Ärligt talat, är inte det egentligen lite slöseri med min tid och den personalansvarige`s tid på företaget du söker till?

    Jag efterlyser full fart från min första arbetslösa dag! Redan första
    dagen skall det upprättas en handlingsplan och behövs det ev.
    kortare/längre utbildningar för att öka chanserna till att hitta ett
    jobb skall det ordnas så fort det bara är möjligt!
    På det ”glada 90-talet” gick jag en sk.
    AMS-utbildning till ett yrke jag sedan dess jobbat inom, ja fram till
    arbetslösheten i december förra året då! Så utbildning hjälpte mig ur den arbetslösheten!

    Nu kan man få vänta flera veckor innan man ens får träffa sin handläggare på Arbetsförmedlingen för första kontakten!

    Det är rena skandalen hur ineffektivt de jobbar idag, ja de var väl inte
    världsbäst under socialdemokraterna heller alltid men nu är det rent
    katastrofalt dåligt!

    När man sedan kunde läsa häromdagen att Arbetsförmedlingen skickat tillbaka
    18 miljarder som de inte förbrukat blir man lite förb…d, varför inte
    använt dessa till utbildningar? Näringslivet hittar inte kompetensen de
    söker och Arbetsförmedlingen håller inne pengar som kunde använts till att förse näringslivet med den kompetensen de söker???

    Alliansen började sin första mandatperiod med att kraftigt skära ner på
    vuxenutbildningen/arbetsmarknadsutbildningen när arbetslösheten då låg
    på 6%! Hur tänkte de där? Handlade det beslutet om logik eller ideologi?
    Nu har de ”duttat” dit lite mera resurser på dessa
    utbildningsmöjligheter och kallar det ”stora satsningar” när det i
    praktiken handlar om lite marginella återställningar av tidigare
    indragna resurser!

  19. Kent Karlsson

    Re: Driftingen Igen

    Det är inte ofta du och jag spelar i samma lag men i det här fallet angående de ineffektiva reglerna Arbetsförmedlingen numera jobbar efter är vi på samma sida!
    Mvh.
    Kent Sven-Erik Karlsson alias Swempa.

  20. Lennart Pålsson

    Ja, Kent, det hjälper inte att du blivit ny sekreterare. Jag kommer ändå inte längre att lägga min röst på Alliansen.
    Vården är på väg att paja, och samtidigt ger ni bort 100 miljarder till EU.
    Invandringen och den medföljande brottlslgheten har ni misslyckats med.
    Det räcker nu. SD nästa.

  21. Pontus

    Välkommen ombord på den sjunkande båten!

  22. Lena Karlsson

    Jag kommer ALDRIG lägga min röst på Moderaterna. Ni är så totalt hjärntvättade så det luktar bränt.
    Ni kan inte fortsätta att sparka på alla som är sjuka och arbetslösa, men det har ni inte rätt kompetens för att förstå.
    Alla ska ut i arbete på så sätt får vi bättre välfärd säger ni. Var är alla jobb då? Vem vill anställa den som är för sjuk för att arbeta?
    Ni kan ju inte se långsiktigt på olika projekt utan ni lever för dagen och i en fantasivärld.
    Jag är sjuk och har två timmars arbetsförmåga/dag enligt en utredning. Jag är ute ur sjukförsäkringssystemet och för att komma in i det igen måste jag jobba i minst 6 mån. Vem vill anställa mig på 2 timmar/dag när ingen ens vill ha mig för en arbetsträning?
    Har ni tänkt på hur illa det är ställt i samhället?
    Ska alla sjuka straffas?
    Ska ni bara sitta där och småle och undra hur många som inte orkar längre utan de tar livet av sig? Då har ni blivit av med ytterligare några sjuka.
    Är det det som kallas naturlig avgång för er?
    För mig är Moderaterna och Alliansen det värsta som kunde hända vårt land. Ni kunde lika gärna satt en bomb och utrota hela landet i stället för att sparka på de redan svaga.
    Jag mår så illa när jag läser hur Moderaterna beter sig.
    Nu när så många är arbetslösa och inte har ngn ersättning så är det fler som går i den brottsliga banan för att kunna få mat för dagen.
    Det är något som ni inte heller tänkt på.
    Har ni tänkt på att det är JAG och många fler som arbetat sen mitten av sjuttiotalet och betalat alla våra avgifter till staten som har bidragit till att ni höginkomsttagare får mer i plånboken?
    Det är ingen som tänkt på eller hur?
    Genom att jag ofrivilligt avstått från sjukpenning och sjukersättning samt A-kasseersättning så har jag på så sätt bidragit till att någon som inte har haft det så gott ställt har fått det bättre idag. Men jag har ingenting kvar.
    Får väl vara tacksam för att jag kunnat hjälpa någon att få mer pengar, men det känns inte så okej att avstå från allt det som jag enligt lag har rätt till.
    Men jag kommer aldrig att ge mig. Jag är envis och jag är med och ser till att ni förlorar så det skriker om det. Ni ska väck ifrån Riksdagen helt och hållet. Trots att jag är envis så klarar jag inte av mitt arbete för kroppen är utsliten. Men jag tänkte att jag kanske kunde söka mig till Riksdagen och skriva lite protokoll och då kan jag ju göra som en viss person har gjort: Ändra på historien =)
    Nej bye west med er ni har ingenting att göra med Sveriges befolkning. Ni har ingen som helst rätt att styra över andras liv (vilket ni verkar tro) jag tillåter inte att någon bestämmer om jag ska arbeta 2 eller 4 timmar per dag ex. Jag tillåter heller inte att någon bestämmer att jag ska betala si och så mycket i skatt. Jag bestämmer själv om jag ska betala skatt eftersom jag inte får ta del av det som jag har rätt till. Varför ska jag då betala fastighetsskatt, sociala avgifter mm när jag inte får varken sjukpenning, sjukersättning eller A-kassa?
    Svara på det om du kan?

  23. Pingback: Kent Persson var en coming (M)an & Nu kom han! Surfade in med hjälp av nätet! | Helena Palena

  24. MetalHeadViking

    Grattis.

    Jag håller inte med dig i många frågor.

    Men grattis i alla fall.

  25. J-Å Nilsson

    Tänk om en moderat, vid ett enda futtigt tillfälle, vågade uttala sanningen om de egna syftena. Då skulle vi få höra ungefär detta:
    Vi är c:a 8-9% storfinans och c:a 15% som slickar dess arsel för att vinna fördelar och leva gott. Till detta har vi lyckats lura 25% att ingå i en Allians.
    Men egentligen är 75% våra tjänstehjon. Vi vill tillbaka till brukspatronernas och storgodsägarnas tider.

    Vid varje period som borgerna innehaft regeringsmakten har arbetslösheten ökat och man har utlovat ungefär samma åtgärdspaket.
    MEN dessvärre, säger man varje gång, att det ekonomiska läget är osäkert, så åtgärderna kan inte genomföras.

  26. Arbetsmarknaden är så svårdefinierad så varken allians eller opposition förstår hur de ska handskas med nutidens arbetsmarknadsproblem.
    Från 1950- 2000 talet behövdes både industrin och konkurrens i samhället.
    Nu har vi för mycket av allting,en negativ konkurrens som gör att företagen slår ut varann.Se bara på Nokia,Saab m.fl.
    Utslagningen och konkurrensen mellan företagen går i en hisnande fart och arbetslösheten kommer att bestå eftersom vi har en överproduktion av varor och tjänster i hela världen.Kina och Indien kommer att vinna terräng eftersom arbetskraften är hälften så dyr i dessa länder.
    Ingenjörer är en bristvara,men även om smarta ingenjörer i framtiden kommer på nya smarta lösningar inom industrin, kommer inte arbetslösheten för gemene man att lösas.Tvärtom så ökar bara arbetslösheten ju mer smarta uppfinningar som görs.Ju mer robot och datoriserad världen blir,desto mindre arbetskraft behövs.
    Det behövs ett totalt nytt tänkande vad beträffar näringsliv,framtida utveckling osv bland politiker och framtidsforskare i hela världen för att finna lösningar på arbetslösheten.
    Politiker tänker som man gjorde på 60-talet angäende arbetslöshet.
    Det fungerar inte när det gäller nutidens multivärldskomplexa arbetsmarknadspolitik.Speciellt inte med EU:s arbetsmarknadsregler.
    Ca 60.000 akademiker går arbetslösa, så nu för tiden räcker det inte med en utbildning för att ha jobb.
    Förr fanns en balans mellan åldersgrupper (pensioneringar) och arbetskraft vad gällde arbete.Den balansen är rubbad eftersom politiker inte har hängt med vad gäller befolkningsökning gentemot datoriserad utveckling och nertrappning inom industrin osv.
    De arbetsmarknadspolitiska frågorna blir det absolut svåraste för politikerna i valrörelsen 2014 att bemästra ,vare sig man är sosse eller moderat.
    Tror sossarna vinner valet 2014 om de lyckas förmedla en ny politisk inriktning vad gäller arbetsmarknaden som även får godkänt av näringslivet.
    Det som ligger moderaterna i fatet är att de har regerat i 6 år utan att få fram ideer som lyckas få ner arbetslösheten.
    Alla pengar företagen får slinker ner i företagens egna fickor istället för att det nyanställs.Oavsett om det är sänkt restaurangmoms,39 miljoner till Mcdonalds,undomsarbetskraft som företagare bara behöver betala 5000/mån för(resten av lönen betalar staten).
    Ingenting fungerar för alliansen vad gäller arbetsmarknadsproblemen tyvärr.
    Detta blir en tuff uppgift för nya partisekreteraren att vända på moderaternas negativa arbetsmarnadspolitik!

  27. Grattis! Jag sa ju att du var en coming man! Kul att höra hur du lät i radion. Mycket bra röst. Tror ändå att S vinner 2014 (och SD får minst 12 procent – där är jag enig med Hans Bergström).

  28. Ulrika

    Grattis från Ulrika ,som har röstat på M sedan jag var arton år.
    Men,aldrig mer att ni får min röst ,med förvåning och sorg har jag sett hur ni har förminskat,förvanskat och hånat min kultur.
    Jag är svensk- ert nya skällsord.
    SD tog vid då de gamla Moderaterna försvann i intet.

  29. TKS

    Om ni inte klarar fixa jobb till flyktnigar och invandrare i Örebro, hur ska ni lyckas fixa jobben i övriga Sverige?

    Och vad är DEFINITION ”utlandsfödda” ska få jobben?

  30. The Puker

    The Puker fick sig dagens skratt när The Puker läste denna nyhet på di.se

    Jättebebisen Kent är ju bara en idiot. Att han är bra på att kommunicera är bara nys för jättebebisen lyssnar aldrig, vilket klart framgår på denna webbsida.

  31. Henrik

    Grattis till nya jobbet. Jag tror att det är ett bra val

  32. Visionären

    Grattis Kent!

    Jag tror att du blir en bra partisekreterare för moderaterna.

    Jag har röstat på er sen jag fick rösträtt i 1976 års val. Men inte nu längre. Ert snack om att ni ser och lyfter samhällsproblem håller inte längre. Ni gör som sossarna och stoppar huvudet i sanden.

    Jag bor i Malmö.

  33. Ja du Kent! Nu har du hoppat på sista jungfrufärden (Titanic) resan blir inte lång, så håll dej nära en livbåt. För nu sjunker ni jävligt fort… Sen får vi tacka Arkelsten för en god F.D. valarbetare för sossarna….

  34. The Puker

    Underbart att läsa alla kommentarer med högst röster på di.se Så många av dem är undertecknad med f.d moderat, högerpartist eller gamla moderaterna. Dvs äntligen är The Puker inte ensam om att avslöja smygsossen Reinfeldt.

    Smygsossen har inte vunnit av egen kraft. De starkaste valarbetarna för alliansen var intelligensbefriade Mona och Åsa-Nisse. Så snart dessa är borta så strömmar folk tillbaka till S.

  35. arbetsmarknad

    Full sysselsättning = NAIRU sänks till 0

    Enda lösnignen är att ge sig på rörligheten på arbetsmarknaden som måste öka ordentligt.
    Låg Medborgarlön tar bort nästan alla tröskeleffekter in på arbetsmarknaden, vad jag vet finns det ingen annan lösning som kan sänka NAIRU till 0 om man vill bibehålla ett socialt skydd

    Om NAIRU(jämviktsarbetslöshet) – http://sv.wikipedia.org/wiki/NAIRU

  36. Mikael Kamph

    Det finns mycket diskussioner om att alla ska ha arbeten inom alla partier men aldrig om hur man får fram alla dessa arbeten. Har varit företagare i 20 år och vet vilka regler och kostnader det innebär. Stora företag kanske kan ”skatteplanera” och få höga vinster men vi små och medelstora gör inte det (över 90% av alla företag är små-medelstora) utan sköter oss oftast innanför de ramverk som finns. Det är vi som ska anställa alla dessa människor, men vi kan ju inte ta in folk för att minska arbetslösheten. Vi måste se till att företaget lämnar vinst och har stabilitet för oss och våra anställda. En heltidsanställd i vårt företag kostar ca 400000 per år med alla avgifter och har då en lön på 20 000 före skatt per månad. Ska företagen anställa mer personal måste systemet ses över, att sänka skatter mot vissa typer av tjänster hjälper nog inte hela vägen. En bred satsning på arbetsrättsregler kostnader för anställda måste nog till innan man kan nå målen med mer jobb.

  37. Pingback: Bloggare blir partisekreterare « Under den lugna korkeken

Kommentera

