Ett nej ska vara ett nej

Ett nej är ett nej. Ett nej ska vara ett nej. Ett nej ska accepteras. Att var 10:e tjej har tvingats till att ha sex emot sin vilja är inte under några omständigheter acceptabelt eller okej. Det visar dessvärre att det finns rätt mycket mer att arbeta med innan tjejer och killar kan leva på samma villkor.

För mig är det alldeles självklart att arbetet för att skapa ett mer jämställd och jämlikt samhälle måste fortsätta och förstärkas. Det återstår mycket arbete innan vi är i mål, om vi nu någonsin gör det. Skillnaderna är för stora idag i det svenska samhället. Kvinnors rättigheter och möjligheter behöver förstärkas. Att ha rätt till sin egen kropp och få säga nej är bara en del av mycket som behöver göras.

Att unga kvinnor känner sig kränkta, utsatta och tvingade till att ha sex kan aldrig accepteras i ett modernt Sverige. Här är vi många som behöver säga ifrån och många som behöver stå upp för rätten för tjejer att få säga nej. Jag är övertygad om att män och killar som är goda föredömen kan göra mer. Om var och en tar sitt ansvar och om var och en utrycker sitt starka missnöje med att tjejer utsätts för kränkande behandlingar och sexuella övergrepp så har vi kommit en bit på vägen. Ett nej ska vara ett nej, låt oss alla ta ansvar för att det accepteras.

Media dn , dn , ab ,

5 kommentarer

Under Uncategorized

5 svar till “Ett nej ska vara ett nej

  1. aliicebrandon

    Mycket viktigt ämne som det tyvärr talas alldeles för lite om. Det talas mycket om lika löner och rättvis behandling när det kommer till jämställdsarbete, men problematik likt den du ovan redovisat glöms allt för ofta bort. Jag ser fram emot att se vad moderaterna kan och vill göra för att blåsa liv i den här frågan!

  2. Vi är alla sociala människor som handlar ofta utifrån yttre påverkan. Som ung blir vi tvingade till mycket. Jag blev tvingad av mina föräldrar att följa med på familjeresan på somrarna. Jag blev tvingad av skolan att lära mig saker som jag inte var intresserad av. Jag kände mig pressad av mina kompisar att vara tuff, manlig och så ”ickebögig” som bara möjligt. Jag kände en press på mig att bli av med oskulden. Jag hade en press på mig att dricka sprit och inte spy. Vi är alla tvingad, pressad och påverkad att göra saker som vi för tillfället innerst inne inte vill. Det handlar om att växa upp. Det handlar om att skaffa sig en självsäkerhet. Det handlar om att finna sin egna styrka. Det här handlar inte bara om tjejer som känner press om att ha sex. Det här handlar om människor. Det här handlar om social påverkan, acceptans och fri vilja utan social konsekvenser . Om vi ska komma någonvart måste vi lämna kriget mellan könen och börja se människor som människor. Allt är inte tjejer och killar.

  3. Fatima

    Vissa tjejer vill ha sex, vill bli hårt tagna och när de sedan blivit hårt tagna ångrar de sig. Flera av mina manliga kompisar har råkat ut för det. Sedan finns det många tjejer som klär sig mycket utmanande och hur skall då män veta vad de vill som de ofta inte själva vet.

  4. Staffan

    Fatima. Ja kanske ska börja med och respektera individen och kanske fråga?? Tomte..

  5. Fatima

    @ Staffan!

    Du känner kvinnor dåligt. Vi har ofta dubbla känslor, både vill och inte vill. Då kan vi med munnen säga ett och med kroppen ett annat för att mannen skall fortsätta uppvakta oss tills vi bestämt oss. Män från mitt hemland (Iran) vet att vi fungerar så och därför är de så härliga. Det är härligt att bli uppvaktad tills man till slut ber dem komma över en eller tills de tillslut tränger in i en fast man sagt nej. Då känner man sig attraktiv. Det är också därför svenska tjejer är så intresserade av persiska män, för att de vet hur kvinnor fungerar. Men en och annan svensk tjej kan inte stå för att hon fallit för en iransk man och försöker sätta dit honom efterår. Det är riktigt vidrigt! Håller du inte med om det!

Kommentera

