Örebropolisen förebild när förbättringar ska ske

Bea Ask vill förbättra polisens verksamhet och organisation. En effektivare polis är uppdraget som rikspolischefen fått i uppdrag att arbete fram. Ett uppdrag som är tydligt och viktigt. Bengt Svensson som rikspolischef får uppdraget. Jag är övertygad om att han kan göra något riktigt bra av det. Jag känner Bengt sedan tiden jag satt i Örebro läns polisstyrelse. Bengt var då länspolismästare i länet. Han var riktigt bra och jag har mitt fulla förtroende för honom.

Extra roligt är det då givetvis att Örebropolisen för beröm. NA uppmärksammar detta på weben och så även Staffan Werme på sin blogg. Örebropolisen gör mycket bra, så de är värda berömet. Kul att det uttalas så tydligt som det görs från rikspolisen.

Polisen måste få arbetssätt och organisation som hänger med i tiden. Att ha en organisation som både klarar av att ta hänsyn till de lokala förutsättningarna och det som sker på riksnivå är givetvis inte enkelt. Hur polisen organiserar sitt arbete tror jag dock inte medborgarna bryr sig om, det efterlyser en effektiv polis som finns på plats när de behövs. Svårare än så är inte uppdraget.

Det är bra att regeringen fortsätter att stärka och effektivisera polisen. Målet är att minska brottsligheten och se till att gator och torg återigen blir trygga platser för oss alla.

Bloggar: Maria

1 kommentar

Under Uncategorized

Ett svar till “Örebropolisen förebild när förbättringar ska ske

Kommentera

