Tvångssterilisering hör inte hemma i ett modernt samhälle

Tvångssterilisering hör inte hemma i ett modernt samhälle. Det är, oavsett skäl, helt oacceptabelt. Därför blir jag bekymrad och oroad av uppgifterna om att regeringen kanske inte kommer att ändra lagstiftningen kring att det krävs sterilisering vid könsbyte.

En del kanske tycker frågan är svår och komplicerad. Andra att den inte rör särskilt många i vårt samhälle. För mig är frågan enkel. Det handlar i grunden om människosyn. Det handlar ytterst om rätten till sin egen kropp. Ingen och allra minst staten ska kunna tvinga någon till tvångssterilisering. Så enkelt är det.

Media: ABABDNDNDNDN, ExpGPSVT. och svd och ab och ab och ab

Bloggar: Mary och Frihetssmedjan och ida och anna och andreas och magnihasa och björn och alliansfritt och  Christoffer, ChristofferDynga, KrassmanMartin, MMK, Peter. och thomas och dhe

11 kommentarer

Under Uncategorized

11 svar till “Tvångssterilisering hör inte hemma i ett modernt samhälle

  1. Pingback: Tvångssterilisering | Unionen Opinion

  2. så då kommer du att verka för att Miljöpartiets motion om detta, som kommer upp nu i vår, kommer att stödjas av ett par aliansledamöter, så att denna tvångs-sterilisering förhindras? (ifall ni inte fått ändan ur i regeringen innan det, dvs)

  3. Pingback: C,FP & M: Varför inte köra över KD om tvångssteriliseringarna? « Röda Berget

  4. The Puker

    Grunden för att ens få könsbyte är att man upplever sig ha fel kön i förhållande till sin identitet. Att då samtidigt vilja behålla sitt kön tyder på att identitetsfrågan inte är helt klar. Därför är det helt rätt att tvångssterilisera. Men det finns många som har det svårt i Sverige och därför skall könsbyte inte alls förekomma förrän andra sjukdomar och fattigdomen i världen är utrotad.

  5. Pingback: Bortbytingspolitik med M, Fp, C och Kd när det gäller tvångssteriliseringar. « essbeck

  6. The Puker!! Du glömde att få med ordet ”Palmedjävulen” i din Kommentar??

  7. Pingback: Demonstration mot tvångssteriliseringar 21 januari i Göteborg « Fi Västra Götaland

  8. Pingback: Hur många gånger kan Folkpartiet backa? | Lena Sommestad

  9. ”bekymrad och oroad” av att regeringen ”kanske inte” kommer att….?
    Jag kan hålla med dig om att det är oerhört enkelt att säga vem som har fel och vem som har fel i den här frågan – så, hur kan en sån reko helyllekille som du jobba för ett parti så uppenbart totalkapsejsar när det kommer till frågor som rör människorvärdet? Hur kan du överhuvudtaget se dig själv i spegeln när du jobbar för ett parti som driver en politik som till och med Europadomstolen fördömer?

  10. Jennifier

    Hej Kent
    Jag tillhör den minoritet som alliansen fortsätter att tvångssterilisera.
    Jag är en kvinna som är född i en mansd kropp. Jag påbörjades min könstillhörighetsutredning 2007 och passerde
    de teoretiska delarna av utredningen mycket snabbt och okomplicerat. Jag önskar spara könsceller ifall att det skulle bli användbart senare
    i livet. Men lagen tillåter inte det. Lagen kräver inte kirurgi utan att man inte ska kunna föra sina gener vidare. ett rent rasbiologiskt perspektiv
    således.. Då två utredningar har
    gjorts har jag invaggats i tron att förändring var på gång. Jag har nu väntat i fem år förgäves. Hade jag vetat det här
    förhand hade jag kunnat åka utomlands och sparat könsceller till hög kostnad eller att flytta till ett land som inte tvångssteriliserar folk.
    På grund av uppehållet i processen förhindras jag leva i normalt liv och att arbeta som sjuksköterska fullt ut vilket jag önskar över allt annat.
    Vi som är berörda är verkligen svikna av de falska löften som uttalas men aldrig infrias. Det hade varit bättre att ni från början sagt
    att steriliseringskravet
    kommer att vara kvar då man offrar de här frågorna för att inte reta KD. Då hade jag inte blivit lurad på ett halvt årtionde av mitt liv.
    Jag är förvånad över att övriga allianspartier skämmer ut sig genom att låta KD styra HBT- frågorna
    Jag tycker att de löften om förändring som inte genomförts är värre än steriliseringskravet i sig.
    Du skulle verkligen vinna respekt om du stod upp för de här frågorna.
    Har du några planer på att agera i frågan ?

  11. Jennifier

    Kent.
    Di sitter i partistyrelsen. Har du inget möjlighet att dra Fredrik i örat och förklara att han går emot både partistyrelsens och partistämmans beslut?

Kommentera

