Veckans gästblogg: Gudrun Schyman om rätt till heltid

Veckans gästblogg inlägg kommer från Gudrun Schyman, håll tillgodo!

Det är väl känt att mina sympatier inte ligger hos Moderaterna. Det ideologiska avståndet är stort men det hindrar inte att det går att komma till samma slutsats i en del avgränsade konkreta frågor. Därför är det intressant att använda sociala medier till att t.ex. följa aktiva politiker från andra partier än det jag själv tillhör (Feministiskt initiativ, om nu någon skulle undra…).

Så – jag är Twitter-kompis med bl.a. Kent Persson. Det var så jag uppmärksammade att den moderata partiledningen för en tid sedan gick ut med en generalorder om att moderater i kommuner och landsting skulle driva frågan om rätten till heltid. Vi vet alla att det handlar om kvinnor i första hand. Kvinnor som genom ofrivillig deltid inte får en ekonomi som räcker till både mat och hyra och försörjning av barn. Ett stort problem alltså som jag/vi/F! uppmärksammat i många år. Vi vill gärna ha lagstiftning om att heltid ska vara en rättighet och deltid en möjlighet och vi vill gärna att beslutet ska fattas i riksdagen. Men när det nu inte finns majoritet för detta (ännu) får man vara konstruktiv och driva frågan i kommun och landsting.

Sedan valet 2010 är jag kommunpolitiker i Simrishamns kommun där faktiskt F! är tredje största parti. Vi sitter inte i den styrande, borgerliga, majoriteten men vi är flitiga som få och lägger förslag inom alla områden. Också detta. Jag författade en motion om rätten till heltid och jag lät mig inspireras av det som Kent Persson skrivit i frågan. Faktiskt använde jag rakt av den Perssonska argumentationen och krävde att kommunen skulle föregå med gott exempel, i avvaktan på beslut från högre ort.

Kommunstyrelsen avslog motionen, trots mina protester, men när motionen kom upp i kommunfullmaktige blev det en välbehövlig debatt där jag lyckades smula sönder argument som att det var för besvärligt, för lite utrett, för kostsamt, osv. Där avslöjade jag också textens ursprung och det som slutligen gjorde att hela fullmäktige svängde och ställde sig bakom motionen var när jag bryskt uppmanade majoriteten att vara goda moderater. Jag menade att det helt enkelt vore oklokt och opassande av de lokala moderaterna att så uppenbart gå emot sin egen partilinje. Det tog skruv och rätten till heltid blev plötsligt hela fullmäktiges åsikt.

Så kan det gå när Twitter är på!
Gudrun Schyman
Feministiskt initiativ

20120311-153410.jpg
Foto: Elisabeth Ohlsson Wallin

5 kommentarer

Under Uncategorized

5 svar till “Veckans gästblogg: Gudrun Schyman om rätt till heltid

  1. Man måste ju beundra Schyman, men hon har fastnat för felaktiga idéer.
    Sorgligt.

  2. Härligt inlägg och intressant med samarbete över gränserna i denna så viktiga fråga! Bra jobbat Kent & Gudrun!

  3. norah4you

    Det är viktigt för Sverige som framtidsland oavsett vilken regering som sitter efter nästa och nästnästa val att partier vågar jobba i sakfrågor där man dragit samma slutsats. Gudrun Schyman visar på ett mycket gott handlag i denna artikel. Det är så det krävs att fler vågar göra för att föra samhället framåt.

  4. Jag undrar på vilket sätt Schyman har fört Simrishamn och Sverige framåt.
    Feminismen gjorde hon en björntjänst genom att släppa in Tina R. et consortes i det feministiska partiet och Sveriges vänster har blivit förvirrad av hennes eskapader. Schyman är i grunden en entreprenör med falskt varubeteckning. Hon brände dessutom pengar som en inverterad Joakim Anka. Vad Simrishamn gjort för ont vet jag inte.

  5. Pingback: Skruva den som Kent Persson « André Assarsson

Kommentera

